Lærerne gjør en kjempejobb, men det er også andre yrkesgrupper som er viktig i skolen, skriver innleggsforfatteren.  Foto: Illustrasjonsfoto: Shutterstock

Lærerne fortjener all den æren de kan få, men ikke glem resten av laget

Nå herjer debatten rundt økonomi og ressurser i oppvekstsektoren, og foreldreopprøret i Trondheims-skolen skaper et fantastisk engasjement for barna – fremtiden vår. Kanskje det er dette som skal til for at mer penger skal gå til barna, og ikke spares inn på dem? Jeg håper det.

LES OGSÅ: Nå må vi stå sammen – mange yrkesgrupper er slitne, ikke bare lærerne

For vi er ansatte, alle som én som står på lønningslista i oppvekst, ikke bare lærere og rektorer. Lærerne fortjener all den æren de kan få, men ikke glem resten av laget når æren deles ut. For det er det vi er, et lag. Et lag som forsøker å legge til rette for best mulig læring for barna. Sammen med læreren/førskolelæreren veileder vi barn både sosialt og faglig. 7-7,5 timers tilstedeværelse med barna daglig. Et barn som ikke er i læringsmodus, vil ikke ha utbytte av undervisning/innlæring på samme måte som et barn som har blitt møtt, sett og fått mulighet til å komme i læringsmodus av en voksen med tid og mulighet.

LES OGSÅ: Vi trenger ikke større skoleforskjeller

Vi uten lærerutdanning er svært verdifulle i dette arbeidet, men vi blir bare færre og færre på enhetene. Vi barneveiledere, eller miljøarbeidere om du vil. Noen uten en spesifikk utdannelse innen faget, men med erfaring bygd på år med relevant og uvurderlig praksis, lærlinger eller studenter underveis i utdanning, vernepleiere, barne- og ungdomsarbeidere, spesialpedagoger, helsefagarbeidere, førskolelærere, aktivitører, barnevernspedagoger, barnehagelærere, ergoterapeuter, helsesykepleiere, sosionomer med flere på enhetene. Bup, PPT, BFT, Skoleteam, Stat.ped og ressurssentre blant annet er i laget utenfor institusjonens fire vegger.

Det kuttes i stillinger, det skal spares. Færre hender, flere oppgaver. Mindre plantid til samarbeidsmøter og forberedelse. For dem som har vært heldige å ha 7,5 timers arbeidsdag skal kommune innføre åtte timersdag med «fredet matpause» slik at arbeidsdagen forskyves 30 minutter – det skal spares.

Midtnorsk debatt: Legg bort skammen og be om hjelp

Hos laget utenfor enheten blir saksbunken høyere, det skal produseres og rapporteres. Raskt og effektivt. Vi er ikke maskiner, men mennesker i og rundt barnehage/skole/SFO som prøver å legge til rette for at barna skal få best mulig utgangspunkt i livet og sjansen til å nå sitt fulle potensial. Gi oss nok hender. La oss gjøre jobben vår grundig, slik barna fortjener. Og vennligst husk, vi er et lag. Ikke glem oss uten lærerutdanning.

Adresseavisen kjenner debattantens identitet, hun ønsker å være anonym av private hensyn.

Følg Adresseavisen Debatt på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter