Runar Chang Nordgård, ungdomsskoleansvarlig i Elevorganisasjonen i Trøndelag ber undervisningsministeren avlyse eksamen i ungdomsskolen.  Foto: Privat

Avlys eksamen, nå! De færreste vet hva den går ut på

Helt siden den 12. mars har Norge vært sterkt preget av koronaviruset. En av de mer utsatte gruppene, vil jeg si, er skoleelevene. Når skolene ble stengt, fikk jeg høre en rekke spørsmål fra mine medelever. «Hvordan vil undervisningen foregå?». «Kommer vi til å få undervisning i det hele tatt?», og «hvilke vurderinger blir vi utsatt for?». Den siste henger ganske sterkt.

LES OGSÅ: Rektorer ber Melby avlyse eksamen til våren

Mange elever er usikre på hva de vil måtte gå igjennom. Kommer det tentamen, eller får vi flere prøver? Må vi igjennom eksamen, eller får vi alternativ vurdering? Og det viktigste spørsmålet av alle: Hva er egentlig eksamen? Som tillitsvalgt i Elevorganisasjonen har jeg snakket med veldig mange elever om deres erfaringer ved eksamen i tiende, og årets tiendeklassinger om deres forventninger. Flertallet av disse visste så vidt hva eksamen var. Nå er det i praksis ingen.

LES OGSÅ: NTNU skulle ikke ha hjemmeeksamener i høst, men så skjedde det mye

At elevene ikke får tilstrekkelig informasjon, er ikke noe nytt, men at de i praksis får ingen informasjon når man begynner å nærme seg desember, er urovekkende. Det eneste jeg personlig får høre av lærerne mine, er «ta vare på dette arket og lær deg hva som står der. Det kan komme på eksamen». Det vil jeg ikke definere som faktisk info om eksamen. Dette gjelder ikke bare ungdomsskoleelevene jeg representerer, men også elever på videregående. Hvordan jeg vet det? Jeg har nylig ringt omtrent 50 stykker og spurt. Bare én hadde fått god informasjon.

Dersom man ikke får noe informasjon om eksamen, får man heller ingen forutsigbarhet. Kunnskapsminister Guri Melby (V) har sagt seg enig i at elevene (og lærerne) trenger forutsigbarhet, men denne er jo helt borte når over halvparten av elevene ikke vet at skriftlig eksamen i norsk inkluderer både hoved- og sidemål, eller ikke forstår hva trekkordningen er.

Bare digital undervisning og eksamen vil ikke være til studentenes beste

NTNU-student: I jakten på kontroll mister NTNU helt kontrollen

Et annet problem med dette, er vi nå har litt over fem måneder, og ikke ti, på å sørge for at alle faktisk forstår hva det innebærer og hvordan de må forberede seg. Eksamen er noe man jobber progressivt mot hele året, ikke noe man pugger de siste 3-4 månedene.

Men hvorfor har vi ikke fått vite om alt dette? Jeg tør å påstå at det skyldes antall vurderinger som har blitt dyttet på oss. Flertallet av de jeg har snakket med, sier det har vært en betydelig stor økning på antall vurderingssituasjoner som har blitt dyttet på oss elever i en kort tidsperiode. Dette er naturlig da lærerne ønsker å få vurderingsgrunnlag nå, og ikke digitalt der det er betydelig mye enklere å jukse.

Når alle disse vurderingene hoper seg opp og informasjonen ikke forekommer, synker motivasjonen for eksamen drastisk. Legger du da til mangelen på undervisning grunnet hjemmeskole og den drastiske økningen i fravær (synes best i Oslo), så vil det å arrangere eksamen være mildt sagt umusikalsk.

Kjære kunnskapsminister, du har selv erkjent problemstillingene som har blitt presentert fram til nå, og er enig. Det eneste vi trenger nå, er en endring i tiltakene. Avlys eksamen, nå.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter