Mister parkeringsplass fra og med nyttår  Foto: Espen Bakken

Beklager, bilparkeringsplass er ingen sosial rettighet


Kjære bakklendinger som sørger over tapet av parkeringsplassen sin. Det er sikkert veldig ugreit å miste parkeringsplassen sin, men vi får jo tro at kommunen må bruke arealet til noe som er viktig og fornuftig og at dere har fått varsel i god tid. Vi som bor i den delen av byen som ble bygget før bilparkering ble aktuelt, vi må jo nøye oss med de parkeringsmulighetene som finnes i de offentlige gatene rundt omkring. De som kommunen bestemmer over. Vi har privilegiet å bo nærme sentrum i koselige omgivelser uten stygge parkeringsplasser og masse biltrafikk. Vi har med åpne øyne skaffet oss en bolig hvor det ikke følger med en fast parkeringsplass.

LES OGSÅ: – Tror mange har betalt for mye for parkering

En parkeringsplass er en vare som man kjøper, leier eller låner av andre på de vilkårene som er avtalt. En parkeringsplass er ingen sosial rettighet som kommunen har plikt til å skaffe. Kommunen har plikt til å sørge for mye, men bilparkering er ikke med der. Kommuneloven har ingen paragrafer om private parkeringsrettigheter. Når det stilles krav om parkeringsplasser på egen tomt i forbindelse med utbygging, er det for å holde parkeringen unna de offentlige gatene, ikke for at folket skal få oppfylt parkeringsbehovet sitt. Følger det ikke med noen fast parkeringsrett til boligen som du kjøper, kan du med andre ord alltid risikere å få problem dersom du er avhengig av bilen din. Da må du ut på det kommersielle parkeringsmarkedet hvis det finnes noe sånt i nærheten. Eller du må kjøpe deg en bolig med parkeringsplass et annet sted. De fleste boligområdene som ble bygget ut etter krigen og framover har for øvrig godt med parkeringsplasser for biler.

LES OGSÅ: Inger Johanne må betale 18 000 kroner for en parkeringsplass hun ikke har bruk for

I dag ønsker mange utbyggere å bygge færre bilparkeringsplasser i nybygg. Det er bra, for da kan de som ikke ønsker å bruke masse penger på en dyr parkeringsplass i en kjeller, også få kjøpt seg en nybygd bolig. Det samme gjelder for bruktboligmarkedet i de eldre, urbane bydelene. Men da er det viktig at folk vet hva de kjøper. Når eiendomsmeglere skriver i salgsannonser at det er parkering i gate, så kan det være sant i øyeblikket, men vips kan de plassene være vekk før man aner det, de kan bli tidsregulert, erstattet av avfallskonteinere eller bildelingsplasser. Og de kan bli regulert til parkering forbudt fordi avfallsbilen skal frem, eller fordi skolebarn ellers risikerer å bli påkjørt i vintermørket. Tilstrekkelig med besøksparkering til håndverkere, hjemmehjelp og bestemor på besøk kan det være nødvendig å prioritere. Alt sammen samfunnsmessig viktig og fornuftig bruk av gatearealene. Og usikkert for bileierne. For plassen er begrenset, den rekker ikke til for alt og alle. Og da er det sånn, at der intet er har selv keiseren tapt sin rett. Det gjelder ikke minst for bilparkering i tette, gamle bydeler.

LES OGSÅ: Inger Johanne må betale 18 000 kroner for en parkeringsplass hun ikke har bruk for

Her jeg bor i Ila, er det mange beboere og få bilparkeringsplasser. Likevel har jeg et klart inntrykk av at antallet barnefamilier er flere nå enn tidligere. Det kan være fordi at flere og flere av oss ønsker å bo i gode, gammeldagse, koselige og urbane omgivelser. Her har vi parker og barnehager og butikker i nærheten. Så vi tar sjansen på at det ordner seg med bilparkeringen, eller lagrer bilen på Leutenhaven og tar sykkelen eller bussen hjem.

Følg Adresseavisen Debatt på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter