Det må bli obligatorisk å si tydelig fra til kundene når strømprisen økes, mener direktøren i Forbrukerrådet.  Foto: NTB / Scanpåix

Det skal være lett å kjøpe strøm uten å bli lurt

Det er ikke lett å være strømkunde. Én av to sier de har blitt lurt én eller flere ganger. Mange opplever at prisen blir høyere enn lovet, og at prisen raskt blir satt opp etter avtaleinngåelsen. Det er derfor gledelig at direktørene i strømbransjens egne organisasjoner, Energi Norge og Distriktsenergi, lover i Adresseavisen 3. november at strømmarkedet skal bli både enkelt og trygt for kundene. Forbrukerrådet mener flere viktige ting må på plass før kundene kan føle seg trygge når de kjøper strøm.

Strømmarkedet må få en faktisk enhetspris som er enkel å forstå og sammenligne, på samme måte som man har literpris på bensin og effektiv rente på lån. I dag finnes det utallige prismodeller, og kundene må faktisk bruke kalkulator for å regne ut kostnaden. Det gjør da også at mer enn 70 prosent av oss ikke aner hva vår egen strømavtale koster. Når ingen aner prisen, kan useriøse aktører ta seg betalt nesten hva som helst. Og nettopp det skjer hele tiden i dette markedet.

LES OGSÅ: Forbrukerrådet klaget nylig inn 29 strømselskaper

Prisforskjellen på de billigste og dyreste strømavtale som selges er mange hundre prosent. Hvis noen prøvde å selge oss helt vanlig lettmelk for 200 kroner literen, ville vi ledd og ristet på hodet av galskapen, men i strømmarkedet foregår dette – hver eneste dag. I tillegg må det bli pliktig å opplyse kundene om hvor lenge prisen på et strømabonnement varer. Strøm er en varig tjeneste, og vi må få vite den varige prisen. I dag kan prisene endres med 14 dagers varsel, noe som utnyttes av mange selskaper. Det er meningsløst å få vite prisen på en tjeneste bare to uker fram i tid, når to tredjedeler av strømkundene faktisk beholder samme avtale i både et og to og tre år.

Det må også bli obligatorisk å si tydelig fra til kundene når prisen økes. Forbrukerrådet mener at en SMS ikke er for mye forlangt når avtalen endres. Det klarer både de som selger oss bredbånd, telefoni, avisabonnementer og andre løpende tjenester. Det kan strømselskapene også, hvis de bare vil.

Og til slutt- bare slutt med å holde deler av strømprisen hemmelig for kundene. Energi Norge og Distriktsenergi hevder at det hemmelige prispåslaget mange strømselskap har tatt, bare utgjør noen tiere eller kanskje maks 200 kroner pr. år. Ja vel. Vi har snakket med strømselskap som innrømmer at de tar seg mye mer betalt enn det, i smug.

LES OGSÅ: Sjekk informasjonsguiden strømguiden.no

Det viktige er uansett at prinsippet om at priser skal ikke være hemmelige. Hvis det står på hyllekanten at melka koster 20 kroner, da trekker ikke dagligvarebutikken 25 kroner fra kundens bankkort. Det er så åpenbart urimelig at selv barn vi snakker med om dette roper ut sin forbauselse; men det kan ikke være lov! Det er jo å lure folk? Ja. Det mener Forbrukerrådet også.

Følg Adresseavisen Debatt på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter