Sparkesykler fra helvete

Nå er jeg utskrevet fra St. Olav hvor kirurgene gjorde en strålende jobb med å bygge opp en knust albue. Det gjenstår et par måneders opptrening, og etter det kan det kanskje bli flere sykkelturer i Strindamarka. Siste tur var lørdags morgen oppe ved Steinanveien, og der lå den, på tvers over sykkel og gangveien, en henslengt elsparkesykkel.

LES OGSÅ: Jente kraftig forslått etter elsparkesykkel-ulykke

Selv med godt lys på sykkelen og lav fart, var den umulig å unngå. Heldigvis hadde jeg hjelm på hodet, og takk for det. Resultatet ble en bråstopp med salto rett i asfalten, en knust albue, splintret overarmsbein og en sterkt forslått voksen mann.

Vi ser dem overalt, henslengt i busker og kratt, på tvers i vei og gangbaner, og ikke minst i trafikken. Ofte med flere på samme sparkesykkel i hastighet opp til 25 km/t og over dette, fritatt for alderskrav, begrep om å kunne forstå et trafikkbildet, vite forskjell på høyre og venstre.

Det er vanskelig nok å forholde seg til syklister når man går eller kjører bil, men dette er mye verre. Ralph Naders utsagn «Unsafe at any speed» passer godt inn, og det er lov å spørre seg: Må vi tåle dette, og er det slik at noen er fritatt fra ansvarlig adferd i trafikken, mens andre er pålagt ditto strenge krav til trafikkforståelse og ansvar?

LES OGSÅ: Utleieren av elsparkesykler bør ha forsikring

Jeg er en av mange som har fått hjelp på en av våre fantastiske hospital, og flere vil det bli, om ikke bruken av slike sparkesykler blir lagt inn i et regelverk som lar seg håndtere.

Følg Adresseavisen Debatt på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter