Morten Harper (Stjørdal SV) oppfordrer partiene på Stortinget til å gå imot EUs fjerde jernbanepakke.  Foto: Privat

Trønderbanen trenger elektrifisering, doble spor og flere avganger

Hvis svenskene svikter på Trønderbanen, skal EU nekte oss å ta styringen selv? I fjor sommer var jeg og familien på togferie i Norge og Sverige. Det var en fin reise, men vi fikk også merke noe av det kaoset som er på svenske spor med mange ulike togselskaper. «Det stora tågrånet» har journalisten Mikael Nyberg kalt kostnadene ved privatiseringen, og peker på misfornøyde passasjer, dårlige arbeidsforhold og svekket sikkerhet. På veien hjemover reiste vi med Vy fra Sundsvall til Östersund. Og på vår side av grensen er det nå svenske SJ som kjører Meråkerbanen, Trønderbanen og videre nordover. Det synes jeg er bakvendtland. Hva med å være best på hjemmebane?


LES OGSÅ: Togsatsing i Trøndelag omsider på sporet

Denne oppsplittingen av jernbanen, med ulike selskaper på ulike strekninger, er en forsmak på EUs fjerde jernbanepakke, som Stortinget behandler i høst. Denne «pakken» fra Brussel pålegger anbud for persontrafikken, og vi kan ikke ombestemme oss hvis direktivene og forordningene først er innført i EØS. Hvis Stortinget ikke setter foten ned nå, skal det være fri konkurranse for all framtid. Viser det seg om noen år at SJ ikke har gitt noe bedre togtilbud på Trønderbanen, kan vi ikke ta styringen selv. Det skal være ny anbudsrunde, og hvem vet hvem som da overtar, kanskje britiske Go-Ahead? EU-reglene forbyr at vi ut fra samfunnshensyn bestemmer at det er norske Vy som skal kjøre togene på Trønderbanen.

Dette er et system som ikke gagner verken oss som vil styrke jernbanen eller de mange som har toget som arbeidsplass. Både Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund sier nei til EUs fjerde jernbanepakke. Selv liker jeg å reise med tog, og det Trønderbanen trenger er elektrifisering, doble spor og flere avganger – ikke EUs anbudstvang.

EUs fjerde jernbanepakke betyr at øverste sikkerhetsmyndighet ikke lenger vil være Statens jernbanetilsyn og Jernbanedirektoratet, men EUs jernbanebyrå ERA og EU-domstolen. Selv om Norge ikke er medlem av EU, vil altså regjeringen overføre myndighet til EU-organer. Det bryter med grunntanken i EØS-avtalen, om at den skulle være noe annet enn et EU-medlemskap. Hvis EØS-avtalen er så viktig for KrF, hvorfor vil da samferdselsminister Hareide uthule EØS-systemet ved melde norsk jernbane inn i EU?

LES OGSÅ: Her starter byggingen av elektrisk jernbane

SV, Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Rødt og MDG er mot EUs fjerde jernbanepakke. Dermed står avstemningen på Stortinget om fire representanter. Hvis en håndfull representanter fra Frp, KrF eller Venstre står opp for retten til å bestemme over utviklingen av jernbanen, så vil det ikke være flertall. En ny meningsmåling fra Sentio, utført for Nei til EU, viser at bare 14 prosent av de spurte i Midt-Norge mener at EUs jernbanepakke gir en sikrere og bedre jernbane. Hele 64 prosent svarer «nei» (22 prosent «vet ikke»). Også blant Frp og KrF sine velgere er det et stort flertall som sier «nei» til EUs jernbanebyrå. Det er et tydelig stoppsignal!

Følg Adresseavisen Debatt på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter