Det er veldig lett å bli sint på sjåførene som må håndheve disse reglene, men de er nøyaktig de siste man må bli sint på, skriver debattantene.  Foto: Håvard Jensen

Vi godtar ikke smittevernsklasseskillet

Det er et unektelig faktum at den enorme innsatsen vi har gjort, er inspirerende. Som samfunn og som privatpersoner har de fleste av oss tatt pandemien seriøst, og vi berget konsekvent utallige liv. Uavhengig av om man var i den private eller offentlige sektoren har man tatt grep, og disse grepene må belønnes; det er nemlig ikke slik at enorme prosjekter som disse kommer uten kostnad.

LES OGSÅ: Fikk sjokk da han skulle betale for munnbind til NTNU-studenten

Mange bedrifter møter nemlig nå samme problemstilling som fylkeskommunene: Å være sitt ansvar bevisst har kostet penger. Spesielt for fylkene som drifter buss har pandemien vært en kostbar affære. Trøndelag fylkeskommune og AtB må berømmes for at de har tatt det seriøst, og har kjørt både halvfulle og doble busser for at folk skulle kunne komme fram. Dette har gjort det mulig å treffe elskede og arbeide, selv i dette århundrets største pandemi.

LES OGSÅ: AtB forbereder seg på flere reisende: - Viktig at hver enkelt kunde tar ansvar

Konsekvensen av doble, halvfulle busser er likevel at lyset brennes i begge ender; for en fylkeskommune som allerede tar på seg enorme ansvar og gjennomfører dem med iver og effekt, er dette dyrt. Tapene AtB har lidd ligger i hundremillionklassen og man når nå en situasjon hvor man ikke lenger kan holde énmeteren på distriktslinjene, fordi man ikke har råd til å kjøre verken halve eller doble busser. Vi kan ikke se for meg at AtB hiver vekk smittevernsreglene fordi de har lyst, men heller fordi de må.

Samtidig stiger prisene på munnbind. Munnbind som, i nøyaktig denne situasjonen, kunne ha til å forhindre smitte. Plutselig har de trygge kollektivlinjene våre blitt smittespredere og det har oppstått et smittevernsklasseskille mellom de som har råd til munnbind, og de som ikke har det.

LES OGSÅ: Fylkeskommunen berger AtB fra å gå tom for penger

Det er veldig lett å bli sint på sjåførene som må håndheve disse reglene, men de er nøyaktig de siste man må bli sint på. Bussjåførene gjør sitt beste, og har med dyp ro utført arbeidet sitt under hele pandemien. Fylkeskommunen og AtB er heller ikke de pekefingeren må rettes mot, for vi vet at verken fylket eller selskapet ønsker å spre smitte. De mangler bare ressursene til å gjøre noe med det.

Men; det er en gjeng som har både midlene og muligheten til å ta tak i situasjonen; Høyre og kompani i regjeringskvartalene! For samtidig som Erna bruker tiden på å vurdere å selge Norge ut av våre felles verdier i Equinor, så stiger smitten i hele landet. Det hives bensin på et bål de var med på å tenne når de åpnet opp for reiser til EU.

LES OGSÅ: Nå kan du sitte skulder mot skulder på bussen

Vi ønsker å slukke bålet, og mener at bål best slukkes med likviditet. I dette tilfellet er det snakk om å gi nok penger til alle buss og tog-selskaper i Norge, så de kan drifte forsvarlig. I tillegg så må det komme på plass et gratis munnbindtilbud som staten finansierer, for det kommer ikke på tale at kommunene skal finansiere Erna sin logring for Charter-Svein!

LES OGSÅ: Debattinnlegg: - Jeg håper det blir innført krav om munnbind på bussen

Følg Adresseavisen Debatt på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter