Børge Ånesen i Fellesforbundet har skrevet debattinnlegg foran tarifforhandlingene 2020.

Historien om oss

Vi er seks måneder inn i en ny virkelighet på planeten Tellus. Fra å være et bekymringsløst folkeslag med full bevegelsesfrihet, er vi blitt en innesluttet nasjon som klapper for sykepleiere. De tapre butikkansatte står frem i reklamefilmer servicefrontens helter og formaner hvor trygt det er å kjøpe eple på butikkene og vi streamer konserter mellom hjemmekontorenes videosamtaler.

Seks måneder har vandret av sted – vi har stengt ned et demokratisk land, grensene har vært lukket for alle, med unntak av de vi trenger for å plukke bær.

For nordmenn overlever ikke uten billige bær. Det vet regjeringen veldig godt.

LES LEDEREN: Tidlig skjenkestopp virker mot sin hensikt

Men de som ble hardest rammet – de som ikke kunne benytte hjemmekontor – de som ikke har råd til jordbær hver lørdag, de klappet ingen for. Etter iherdig press fra LO og en samlet opposisjon, ble regjeringen tvunget til å gjøre (grøss) sosiale tiltak i tillegg til å dele ut penger til næringslivet. Dagpengesats økt. Permitteringsperioden ble forlenget. Og formaningene om å feriere i Norge slik at reiselivet og turistdestinasjoner skulle overleve.

Nordmenn fulgte oppfordringen og sørget for en fattig trøst til de lavtlønnede og hardt prøvede arbeidstakerne i reiselivsbransjen.

Reiselivsbransjen ansatte er ikke de som er i toppen av lønnsstigen. Det er bare deres arbeidsgivere, Petter Stordalen og Olav Thon som har råd til jordbærkurv hver eneste dag og time hele året.

LES OGSÅ: Trondheim: Ber om stopp for skjenkestoppen: – Det virker mot sin hensikt

De ansatte i reiselivsbransjen jobber deltid, mest i helgene og er avhengige av andre benytter reiselivet. Tidvis ønsker folk det, men under en virusbasert pandemi er det å mingle omtrent som å gå vandrende med ren plutonium på Karl Johan skal vi tro Folkehelseinstitutt, Bent Høie og de kristne.

Derfor vil ingen som sitter med det politiske rattet at noen skal drikke øl i Norge etter midnatt. Svaret på Covid-19 er tydeligvis å frata livsgrunnlaget til et tusentalls grundere og deres ansatte.

Imens kan folk fly i fulle aluminiumsrør med gjensirkulert luft så lenge de har munnbind på seg.

LES OGSÅ: Ingen alkoholservering etter midnatt i hele landet

Det er ingen som klapper for pizzakokken Alberto som går permittert for 24. uke på rad, med strøvakter her og der når man kan ha åpent. Ingen lager reklamefilmer om Amalie som har tatt imot nervøse gjester i resepsjonene på hotellene. Det er ikke noen som har tenkt på Mohammed som vasker hotellrom og ingen tenker over at denne gruppen har lite penger og jobber maks 40 prosent av sine stillinger, i frykt for å miste retten til dagpengene de ikke har mottatt.

Nå skal disse menneskene, våre medlemmer, oppleve et forvirrende tariffoppgjør i motvind. Mot en arbeidsgiver som roper «krise», mens næringsministeren tvert om hevder det ikke er noen krise.

Sammen skal våre medlemmer nå kjempe for å at melk og brød ikke skal bli dyrere, at det skal bli lettere å overleve økonomisk når man er syk, og kanskje få en anerkjennelse for at den jobben de gjør på vegne av en bransje som sliter med uforutsigbarhet i kundestrøm.

Bent Høie stenger kranene i Norge så tidlig at KrF ikke lenger vet hva de skal gå på valg på i 2021. Alle instanser – fra politi til arbeidslivets parter – har advart mot hjemmefester og et «undergrunnsuteliv». Svaret har blitt grottefester.

Hvordan skal de som har minst fra før kunne forsørge sine barn med en politikk som tilgodeser de som kan kjøpe jordbær? Det er ikke på utestedene at det har vært smitteboom.

De skyldige satt på første feriefly ut av Norge. De kom hjem solbrune og dro rett på butikken og kjøpte jordbær mens de delte smitten raust med oss andre. Takk dem for nedstengt uteliv og grottefestene.

Nei, verden er ikke den samme som for seks måneder siden.

Det er kun tariffoppgjørets gylne motto «en lønn å leve av» og nordmenns bussvaner som ikke har endret seg siden februar.

Vi sitter fortsatt helst alene.

Følg Adresseavisen Debatt på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter