Teltturen med en treliters Vodka-boks i bagasjen ble ikke helt den drømmen barna hadde ønsket seg, skriver debattanten.   Foto: PRIVAT

Treliters Vodka på polet – et bidrag til ansvarlig ruspolitikk?

Vinmonopolet har omsetningsrekord i disse dager, og det skyldes selvfølgelig det faktum at både taxfree-kjøp og harryhandel er redusert til et minimum. Vodka på treliters-boks er Vinmonopolets sommernyhet. Et svenskprodusert alkoholprodukt med den svenske flaggan trykket på kartongen, selges nå som et treliters-tilbud til nordmenn og kvinner, som ikke lenger kan handle harry-sprit i koronaland. Hva er nå egentlig hensikten med en slik politikk fra Vinmonopolets side? Er det å imøtekomme kundenes behov for innkjøp av større kvanta med vodka i en og samme forpakning? Er det en ambisjon om å fremme bruken av miljøsmart emballasje? Eller er det rett og slett tankeløs rus-pushing?

LES OGSÅ: Covid-19 og alkohol

Dessverre så fungerer sannsynligvis slike papp-forpakninger, attpåtil uten målestrek som kunne ha indikert rest-mengden i boksen, til at konsumet øker vesentlig. Vi vet at det for pappvinens vedkommende har ført til et økt konsum, både hos de som er kronisk avhengige og hos de som er moderate konsumenter av alkohol. Dette kan forklares med at forbrukerens kontroll med mengden som er igjen på boksen, svekkes på grunn av den manglende visuelle muligheten til inspeksjon av boksens restinnhold. Med andre ord: Vi konsumerer mer alkohol enn hva vi egentlig hadde planer om, når boksen erstatter flasken.

LES SAKEN: Ingen alkoholservering etter midnatt i hele landet

Vinmonopolet er et av de viktigste virkemidlene Norge har for å holde alkoholkonsumet nede på et lavt nivå, gjennom tilgjengelighetsbegrensninger og prisfastsetting. Når Vinmonopolet til alt overmål selger en treliters vodka-boks, en meget alkoholsterk drikk som lett forveksles med en vinkartong, og til en ganske rimelig pris, både til de kroniske misbrukerne og til hjemme-kontoristene, da er det grunn til å spørre: Oppfyller vinmonopolet sitt samfunnsansvar? Eller mener vinmonopolet at reduksjonstiltakene nå skal være forbrukernes eget ansvar?

LES OGSÅ: Færre avvik på Trondheims utesteder i helga

Vi som arbeider i «den andre enden av samlebåndet», det vil si i behandlingsapparatet, vet hvor vanskelig det er for mange å redusere alkoholinntaket eller slutte med alkohol når avhengigheten har flyttet inn i et menneskeliv. De pårørende, det vil si ektefeller, foreldre, søsken og barn av voksne som drikker for mye, kjenner også baksiden av medaljen; Dagen-derpå-promille, humørsvingninger, depresjoner, angst, økt aggresjon og voldsrisiko, og kanskje også omsorgssvikt.

Teltturen med en treliters Vodka-boks i bagasjen ble ikke helt den drømmen barna hadde ønsket seg. Barna selv, mor eller far, søsken, besteforeldre fortviler også. «I sommer har det virkelig kostet oss mye smerte å være pårørende», sier våre pasienters nærstående. «Bare et glass til» har blitt til en tre-liters kartong.

Skal Vinmonopolet fortsette denne risikosporten?

Følg Adresseavisen Debatt på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter