En utbedring av E14 er påkrevd av hensyn til trafikksikkerheten, skriver debattanten. Her er den nye Forrabrua som åpnet i 2016.   Foto: Glen Musk (Forrabrua åpnet i 2016)

Hvor er logikken i at et E6-nei skulle utsette E14 til Sverige?

Stjørdalsordfører Ivar Vigdenes (Sp) hevder at nei til Nye Veiers massive utbyggingsplan for E6 Ranheim-Værnes fra nabokommunene Malvik og Trondheim, vil torpedere flere veiprosjekt i regionen (Adressa 15. juni).

LES SAKEN: Frykter at uenighet om E6 vil ramme andre veier

LES INNLEGGET FRA VIDENES: En utsettelse vil være en katastrofe for hele regionen

Vigdenes viser overraskende liten forståelse for Malvik-politikernes ønske om jordvern og å beskytte egne beboere mot økt støy fra veien. Han tar heller ikke tar innover seg vurderingene fra kommunedirektøren i Trondheim om at Nye Veiers planer motarbeider den byvekstavtalen som også Stjørdal har signert.

LES OGSÅ: Vi må si ja til ny E6. Nå

Det er vanskelig å se logikken i at en utsettelse av E6 skulle føre til pause i planene om utbedring av E14 fra Stjørdal til Sverige. Tvert imot er det mer sannsynlig at hvis det nå brukes mange milliarder på E6 Ranheim-Værnes, vil det sette andre viktige transportprosjekt på vent.

Det gjelder både dobbeltspor og nye tunneler på Trønderbanen samt nettopp E14. Forventninger om stadig nye milliardbeløp fra Staten til vei og bane er neppe realistisk.

LES OGSÅ: Stjørdal sa ja, nå er det opp til politikerne i Trondheim og Malvik

En utbedring av E14 er påkrevd av hensyn til trafikksikkerheten. Med sin kampanje for å følge Nye Veiers ønsker, risikerer ordfører Vigdenes i realiteten at det nok en gang vil ta lang tid før E14 blir utbedret.

Her kan du lese mange debattinnlegg og artikler om Nye Veier og utbyggingen av E6 Ranheim-Værnes.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter