Jeg hadde sett frem til å få veien ferdig - noe jeg tror mange av innbyggerne, spesielt langs fylkesveien (Malvikvegen) også gjør, skriver Eva Lundemo Fosmo.  Foto: Google maps

E6 er faktisk en internasjonal hovedtrafikkåre

Vi må tenke vei for minst de kommende 40 årene, og huske at E6 faktisk ikke er en lokalvei, men en europavei, og er en del av de internasjonale hovedtrafikkårene som går mellom europeiske land.

Tunnelene stenges ofte, og da står biltrafikken nesten helt stille fra Trondheim til Hommelvik. I tillegg får beboere langs Malvikvegen all trafikken utenfor soveromsvinduene sine - på både dag, kveld og natt, når tunnelene stenges.

Trafikkmengden gjennom Malvik tilsier at kapasiteten på europaveien må økes. Lokalt her i Malvik, mener jeg det er positivt at det kommer et nytt av- og påkjøringskryss, ved Storsand, nemlig Reitankrysset. I tillegg er det positivt at det er planer om en planfri, gang- og sykkelbru ved Svebergkrysset og en stor pendlerparkering, med en kapasitet på totalt 100 biler, på Sveberg.

LES OGSÅ: En utsettelse vil være en katastrofe for hele regionen

Noen blir dessverre negativt berørt av planene. Det må vi selvsagt se på, og gjerne minimere. Den diskusjonen deltar jeg gjerne i, da uten å stille ultimatum. Når beste løsning er valgt så blir det kanskje dessverre slik at noen kommer dårlig ut. Jeg synes det er viktig at vi bygger veien fremtidsrettet og bra, slik at ikke flere blir negativt berørt i fremtiden.

Etter å ha lest standpunktet til Arbeiderpartiet her lokalt har tatt i denne saken, er jeg dessverre bekymret for at prosjektet nå skal bli utsatt. Jeg hadde sett frem til å få veien ferdig - noe jeg tror mange av innbyggerne, spesielt langs fylkesveien (Malvikvegen) også gjør.

SE BILDENE: Slik kan nye E6 mellom Trondheim og Værnes bli

Adresseavisen Midtnorsk debatt: Her kan du lese flere debattinnlegg om saken.