Oslo 20200410. Barn har malt tegninger og banner hvor det står at alt skal bli bra når korona-viruset ikke lenger skal prege livene til befolkningen. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix  Foto: Lise Åserud

En ny hverdag med nye muligheter

Covid-19 endret hverdagen til hele Norge når den kom i mars 2020. Isolasjon og karantene begynte og med det stengte mange bedrifter, inkludert barnehagene. Norge holder endelig på å åpne seg, men alle har blitt introdusert til mange nye endringer. Smittevern er viktigere enn noensinne, spesielt når det kommer til gjenåpning av skoler og barnehager.

På grunn av covid-19 må barnas lek være kontrollert og barnegruppene må være mindre. Personlig har jeg som student og fremtidig barnehagelærer lurt på om alle restriksjonene som har blitt introdusert er med på å hindre barnas sosiale utvikling eller om det fremmer det.

Da de annonserte at barnehagene skulle åpnes igjen, må jeg ærlig innrømme at jeg selv var litt skeptisk til det og synes selv at det kanskje var litt for raskt. Men så tenkte jeg på hva barnehagen er for meg og det er en sosial læringsarena for barn og barnehagene hadde vært stengt i nesten en måned. I barnehagen lærer barn essensielle egenskaper som selvkontroll, selvhevdelse, empati, samarbeid og ansvar overfor seg selv og andre.

Er det ikke nå det er viktig å se mulighetene?

LES OGSÅ: Hvordan drive en pedagogisk virksomhet samtidig som smittevernreglene overholdes?

Det er veldig lett å se problemene i en situasjon som vi er utsatt for i dag, det er mange regler lagt på oss og som det er livsviktig at vi følger. Det er et valg vi gjør om vi velger å se det positive i det negative eller bare velger å bare se det negative.

En av synsvinklene jeg har, er at dette er en unik mulighet å gi alle barna noen å leke med. Ved å lage barnegrupper kan den voksne være med på å både observere og engasjere alle barna til å leke med hverandre, dette er noe som hjelpe barna i å vise empati for hverandre. Det kan selvfølgelig være lettest å plassere barn som liker å leke sammen med hverandre i samme barnegruppe. Det er heller ikke noe galt i det men om den voksne klarer å inspirere barna til å leke sammen, spesielt da barn som kanskje ikke pleier å leke sammen vil det være med å skape en følelse av fellesskap i den barnegruppen.

Les også: Nå åpner vi dørene for alle. Og det er ikke bare enkelt

Det er ekstremt lett å se vanskelighetene i situasjonene vi er i dag, men er det ikke for vårt eget beste og barnas beste at vi ser mulighetene som vi har blitt presentert. Sammen med barna må vi fokusere på det positive slik at barna blir «ja-mennesker» og ikke «nei-mennesker».

Barna skjønner så mye mer enn det de aller fleste tror, forklare situasjonen til de slik at det blir enklere for barna å forstå situasjonen. Ved å forklare situasjonen kommer det til å være med å hjelpe barna til å få en forståelse av en vanskelig situasjon, er med på å bygge barns evne til å vise ansvarlighet ovenfor hverandre og empati for hverandre.

LES OGSÅ: En viktig verdikamp, men ikke bare for KrF!

Barn og voksne som er syke eller ligger i fare sonen for å bli smittet er anbefalt og bli hjemme, men det er en ypperlig mulighet å vise barna hvordan de kan ta ansvar for sin egen helse og andres helse, gjennom noe så lett som å ha god håndhygiene eller å hoste og nyse i armkroken. Det er en god mulighet for barna å lære å ta ansvar.

Noe av det som kan være aller vanskeligst nå, kan være det pedagogiske arbeidet. Noen føler at det pedagogiske faller vekk og at barnehagens rolle er blitt en arena hvor vi bare passer på barna. Men jeg vil understreke at en barnehagelærer og pedagoger er det først og fremst for barna og foreldrene. Den aktiviteten og sosialiseringens om barna får i barnehagen, selv om det bare kan virke som om barna blir passet på, er med på å bidra til barnas sosiale, emosjonelle og kroppslige utvikling.

Det at det har vært mindre grupper som sakte, men sikkert bygges opp til større barnegrupper er med på å gjøre det lettere å se det enkelte barnet bedre. Vi som voksne skal møte barnet der det er og selv om det kan være skummelt er det likevel en gylden mulighet å se det enkelte barnet, spesielt de barna som trenger det mest.

Her kan du lese flere saker om koronaviruset.

Les om våre nye debattsider: Kjære leser og debattant i Adresseavisen: Du har mye å glede deg til!

Følg Adresseavisen Debatt på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter