Jeg håper våre bevilgende myndigheter tenker seg godt om og heller utnytter den fantastiske beliggenheten våre to institusjoner besitter og som mange av oss trondhjemmere setter stor pris på, skriver Per Høiem.  Foto: Turid Bjørnsen

Det er sikkert billigere med én direktør, men hva kan gå tapt?

Det er befriende å lese innlegget fra Siri Skjerve, leder for Norske Kunsthåndverkere, hvor hun stiller spørsmål om riktigheten av å legge Trondheim Kunstmuseum og Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum inn under samme tak og gjerne i et nytt bygg. Gjennom mange år med reisevirksomhet og besøk på internasjonale museer, kanskje da spesielt i Frankrike, har jeg sett viktigheten av, og fordelen med mindre museer. Et museumsbesøk skal være en opplevelse og da kan en mindre mønstring være vel så berikende som en større. Det er også begrenset hva man kan absorbere av inntrykk under et relativt kort museumsbesøk.

LES OGSÅ: Sammenslåing? Hvorfor det?

Våre to museer trenger uten tvil en kraftig oppgradering og kanskje også utvidelse av eksisterende lokaler. Trondheim Kunstmuseum, som jeg kanskje kjenner best, har en beliggenhet som enhver by kan misunne oss. Museet ligger et steinkast fra Nidarosdomen, byens mest besøkte severdighet og med en bygningsmasse som ved å fjerne lager, kontorer og videre få en kraftig oppgradering, gjerne med et nytt inngangs og servicebygg mot vest, vil kunne gi oss et museum for fremtiden. Kunstindustrimuseet med en like fantastisk beliggenhet, burde også gjennomanalyseres for en mulig utvidelse.

LES OGSÅ: Den store museumsknuten

Nasjonalmuseet i Stockholm med flotte bygninger fra 1866, har nettopp gjennomgått en totalrenovering, og er blitt kanskje Sveriges mest moderne museum. Vi i Norge har dessverre en svært ugrei måte og ivareta våre monumentale bygg på, som for eksempel Nationaltheateret og Y-blokka i Oslo. Bygningene forfaller og må til slutt rives og gjenoppbygges. Alt måles i hva som er billigst, og vår kulturarv smuldres opp og forsvinner.

Det er sikkert billigere å bygge nytt museumsbygg utenfor byen, og sikkert også billigere med én direktør for begge museer, men hva kan gå tapt?

LES OGSÅ: Mulighetsstudie for et stort, nytt museum

Vi har en lei tradisjon i å tro at nye bygg løser det meste, også å forbedre besøkstallene. Det er vel heller et spørsmål om hva byggene fylles med og tilbys oss besøkende.

Ikke vet jeg hva årsaken til at Trondheim Kunstmuseum, som det eneste museet jeg vet om, har stengt to virkedager i uken (mandag og tirsdag). Det skulle tyde på at besøket kanskje ikke er helt tilfredsstillende? Jeg tror neppe dette skyldes for trange lokaler, men heller utstillingsprofilen. Med ett offentlig kunstmuseum i byen må man kanskje tillate seg en gang i året å lage en utstilling med publikumsappell. Direktør Tone Hansen har på Høvikodden gjort en strålende jobb i de siste årene med betydelige utstillinger nå senest med Picassos 347-serie. Direktør Stein Olav Henrichsen ved Munchmuseet har valgt noe utradisjonelle utstillingsløsninger og køene har også der vært lange. Jeg sier ikke at vi kun skal se oss bakover, men publikum må av og til ha noe gjenkjennbart for at interessen skal holdes ved like. Det er vel også derfor vårt utmerkede symfoniorkester parer ny og gammel musikk i samme konsert.

Jeg håper våre bevilgende myndigheter tenker seg godt om og heller utnytter den fantastiske beliggenheten våre to institusjoner besitter og som mange av oss trondhjemmere setter stor pris på.

per@ismene.no

Følg Adresseavisen Debatt på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter