«Midtstilt kan være farlig» skriver «Forarget Annemor» 7. september. Nei, det er ikke bare farlig, det er forferdelig farlig!
Er det ingen i bystyret eller fylkeskommunen som er så gamle og erfarne at de husker trikkeholdeplassene? Det ser ikke slik ut. Hvorfor er det ikke laget beregninger på hvor mange skadde og drepte det kan bli med midtstilt kontra sidestilt som i dag? Jeg husker og tenker med gru på hvordan det var å nærme seg en trikkeholdeplass. Var det noen som styrtet ut fra fortauet for å nå trikken?
Det ser veldig «fint» ut med de fine bildene av Elgeseter gate i ny drakt, men så mange millioner blir bortkastet hvis en skal lage en ny gate med midtstilte holdeplasser. Det ser fint ut ja, men hvordan er det på endene da, når bussene kommer i høyre felt og skal over til midtstilt?
Les også: Overraskende kompromiss om busstrasé i Elgeseter
Bred og fin gate
Elgeseter gate er bred og fin. Den kan benyttes slik den er i dag. Vanlig trafikk med privatbiler og trailere går nå fredelig og greit i midtfeltet. Ved midtstilte holdeplasser må de vike for bussene. Det vil sannsynligvis bli kaos, kollisjoner og lange køer.
Ved midtstilte holdeplasser blir det et trafikkskille mellom busser og vanlig trafikk, noe som hindrer den fleksibiliteten du har i ei bred gate uten hinder. Når det kommer syketransport, brann og politi, må de bare stå i vanlig kø, for den plassen de kunne brukt er opptatt med holdeplasser og gjerder. Det kan bli livsfarlig, det også.
Så, etter noen få kilometer, skal busser og biler skifte plass igjen – og vi har de samme farlige unødvendige problemene.
Opptatt av debatt? Les også: Hagebær importeres fra Mellom-Europa og Marokko, mens den smakfulle villbæra råtner langs turstiene
Miljøbombe
Ved holdeplassene må vanlig trafikk stoppe og vente til folk har kommet av og på bussen. Det vil bli forsinkelser.
Samtidig er det en stor miljøbombe å ha trafikk stående i slike helt unødvendige køer. Hvorfor er ikke de miljøbevisste mer frempå her?
Det ser fint ut ja, men det er ikke bybane det er snakk om, men veldig fleksible busser som kan kjøre både til høyre og til venstre.
Mer debatt: Lærerne alene kan ikke håndtere vold og trusler
Lytt på erfaring
Flere har pekt på rullestol- og rullatorproblematikken. Å beregne hvor mange centimeter det skal være fra bussen og ned til fortauet er svært vanskelig, for ikke å si umulig å få helt nøyaktig. Vi er i Trondheim med ulike årstider. En morgen kan det være så mye snø i bussdøra at den ikke går helt opp. Så går det noen måneder, asfalten er slitt, noe som kan utgjøre mange centimeter.
Og beklager, hvis sjåføren skal ut og legge ut rampe, så blir ruta ganske forsinket.
Hovedverneombud i Nettbuss, Harald Sehm, hadde et godt innlegg for en tid siden. Kanskje det er verdt å høre på dem som har erfaring? Byen kan spare millioner på det.
Hør podkasten «OmAdressert» med våre kommentatorer i samtale med Erna Solberg og Ingrid Skjøtskift
Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter
Hør vår debatt-podkast: - Man må kunne tåle karikaturer av profeten
På grunn av vedvarende feil med debattløsningen, som følge av tekniske endringer gjort hos Facebook, har vi valgt å skru av denne løsningen. Vi jobber med å få på plass et nytt debattsystem og beklager ulempene dette medfører for våre brukere.