«Jeg vil sende ut en alvorlig ADVARSEL til politikerne som kan la seg manipulere av en frustrert mor som skrev et brev som 25000 foreldre underskrev» skriver Terje Rølvåg i dette debattinnlegget.

Jeg leser i VG at 25000 har skrevet under på kravet om leksefri skole. Det gjør meg redd for slike kampanjer styrer våre politikere, uten at de trenger å være forankret i kunnskap eller helhetlig forståelse for langsiktige konsekvenser. Mer skremmende er det at dette initiativet, samt uttalelser fra spesialpedagoger kan føre norske studenter og industri i en reell krise!

LES OGSÅ: Som mamma har jeg rett til å kreve at skolen innhenter tillatelse til å gi min datter lekser

Med fare for å fornærme noen så tør jeg hevde at underskriftskampanjen henger sammen med ett generelt ønske blant norske foreldre om å frigjøre mer tid til sosiale medier og reality- serier! Det kan ikke skyldes manglende evne til å veilede sine barn for i dag finner man svar på det meste gratis via Google/Youtube.

Min far hadde 7-årig folkeskole og min mor var hjemmeværende og tok seg av barna i en tid da det ikke fantes internett eller andre faglige eller pedagogiske tilbud på kveldstid. Likevel lærte jeg det viktigste av dem, nemlig å gjøre mitt beste samt ta ansvar for egen læring. De maste aldri om lekser men forklarte meg at utdanning var viktig dersom jeg ville oppnå noe annet en husvask og helsefarlige jobber på AS Norsk Jernverk!

Jeg forsto at det innebar å ofre utelek til fordel for kjedelige lekser. Forstyrrelsene var selvsagt langt færre da siden Ipaden enda ikke var oppfunnet, men jeg lærte ansvar, disiplin og planlegging.

Til tross for min upedagogiske oppvekst så endte jeg likevel opp som professor, og det kan sikkert brukes mot meg, selv om jeg fortsatt drømmer om å bli gitarist (mangler talent)! Det er i den sammenhengen at jeg vil sende ut en alvorlig ADVARSEL til politikerne som kan la seg manipulere av en frustrert mor som skrev et brev som 25000 foreldre underskrev!

Hennes frustrasjon kan godt være velbegrunnet, men hun mangler helhetsbildet og innsyn i langsiktige konsekvenser. Som veileder for studenter ved NTNU har jeg observert en skremmende utvikling de siste ti årene. Det gjelder ikke det faglige nivået, men evnen til å gjennomføre ett krevende studium med mange «kjedelige» fag. Slike fag kan ikke velges bort. Det settes store krav til disiplin, planlegging og hardt arbeid, noe som spesialpedagoger hevder skader barna. Problemet er at slike krav også «skader» voksen ungdom som ikke lenger har mor og far rundt seg. Resultatet er en alarmerende økning i hengefag, personlige problemer og utsettelser av masteroppgaver med dertil økende studielån og tapt arbeidsfortjeneste. Det nytter ikke å verne dem mot presset for de konkurrerer mot internasjonale studenter både i og etter studiet!

Derfor har lekser en svært viktig oppgave når det gjelder å forberede barn og ungdom på den virkelige verden. Det viktigste er at de lærer å ta ansvar, utføre kjedelig oppgaver, samt disponere egen tid.

Så kjære politikere, aldri la dere forlede av sosiale medier til å kutte lekser uten faglig forankring og langsiktig tenkning! Den dagen da oljestrømmen stopper og vi må utføre reell verdiskapning i Norge nærmer seg. Da må vi ha ressurssterk ungdom som kan hevde seg i internasjonal konkurranse uten støtte fra lærere eller spesialpedagoger.

Hør våre kommentatorer og gjest Lasse Berre snakke om trøndersangen, fotball-VM og Arbeiderpartiet

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter

Hør vår debatt-podkast: - Man må kunne tåle karikaturer av profeten