Operaen som nå kommer til Stjørdal, har nylig vært vist i Kristiansund. Bildet viser prinsessen Turandot, spilt av Ingegjerd Bagøien Moe. Kronikkforfatteren sammenligner Turandot med dagens bloggere og influensere.  Foto: Ronny Strand

Turandot: Kan ekte kjærlighet vinnes i et gameshow?

Puccini skrev operaen Turandot da Mussolini satt med makten i Italia. «Fake news», enkle løsninger og identitetspolitikk var det store, da som nå. Det er lite samfunnskritikk å spore i operaen, men er den likevel tilfeldigvis en skarp kritikk av mediebildet i dagens Norge?

Selve operaen er inspirert av et gammelt arabisk eventyr, og handlingen foregår i Peking en gang for lenge siden. Prinsesse Turandot nekter å gifte seg, keiseren fortviler siden han vet at om han ikke får en arving, vil riket gå oppløsning. En ukjent prins løser de «umulige» gåtene, og får til slutt gifte seg med prinsessen. Dette virker ikke spesielt aktuelt i dag, men la oss se på noen av elementene i forestillingen.

LES OGSÅ: Er det lov å si at jeg er dritt lei hele Influenser-Norge?

Jostein Listou  Foto: privat

  • Turandot: Influenseren. Oppvokst med curlingforeldre som har fortalt henne at hun er «himmelens datter». Hun har aldri møtt motstand, har aldri måttet ta ansvar for noe som helst, og er hellig overbevist om at universet dreier seg om henne. Lykkelig? Langt derifra. For «tusen vintre siden» ble en prinsesse voldtatt og drept da tatarene invaderte Kina. Historien om den stakkars prinsesse Lou Lin har gått så sterkt inn på Turandot at hun selv føler seg som et offer, og hun hevner seg ved å få alle friere halshugget.
  • Calaf: «Fuckboy». Den fordrevne prinsen av tatarene. Blir hodestups forelsket i Turandot utelukkende fordi hun er så pen. Er overbevist om at han skal klare å gjette gåtene, og at Turandot vil elske ham. Går bokstavelig talt over lik for å nå målet sitt. Avslører seg som ekte italiensk strandsjekker i siste akt.
  • Ping, Pang og Pong: Kommentarfeltenes sorte riddere. Tre ministre som har sett en strøm av håpefulle prinser falle for øksen. Har ingen tro på at dette skal ende, og er bare opptatt av sin egen posisjon ved hoffet. Snakker til og om Calaf i et språk som kunne vært hentet fra dypet av sosiale medier. Er fullstendig kyniske, og torturerer gladelig slavinnen Liu for å redde sitt eget skinn.
  • Folket i Peking: Realityshow-publikum. Den strie strømmen av friere har gjort halshugging til folkeforlystelse. Døden er underholdning, og noe som piffer opp en grå hverdag. Det eneste som sjokkerer dem er når prinsen av Persia blir sendt i døden i første akt - han er jo så vakker! Hvordan kan noen henrette en som er så vakker? Når Calaf annonserer at han vil prøve lykken heier folket ham fram, de vil ha mere blod!

Interessert i debatt og meninger? Les flere saker her.

Calaf møter Turandot i et stort gameshow. Keiseren fungerer som programleder, en mandarin pisker opp stemningen før start og publikum er hjertelig med på notene. Calaf får verken svaralternativer eller muligheten til å ringe en venn, men til rungende jubel løser han alle gåtene. Turandot nekter å godta nederlaget. Hun har aldri hatt noen plan B, og nå står prosjektet hennes i fare for å kollapse. Calaf gir henne en skjebnesvanger utvei - klarer hun å finne ut hva han heter før solen står opp kan hun få lov til å henrette ham. Folket synes han er en idiot som kaster bort seieren sin på denne måten.

I tredje akt tar handlingen en grusom retning. Turandot sørger for at alle som muligens kunne visst navnet og som ikke vil eller kan avsløre det blir drept. Blodet flyter i gatene i Peking, og folket er nær ved å rive Calaf i fillebiter. Slavinnen Liu blir torturert, og er villig til å ofre blodet for at prinsen skal vinne prinsessen. Calaf viser hva han er skap av - han sverger at han vil hevne Liu, men tenker ikke ett sekund på å ofre livet for å redde Liu.

OPPTATT AV DEBATT? Lytt til en debatt-podkast, i regi av ungdommer på Saupstad og Kolstad: Helsesista svarer om ensomhet, sex, følelser og porno

Giaccomo Puccini døde før han fikk gjort ferdig operaen, og komponisten Luciano Beri ble hyret inn for å skrive avslutningen. Operaen var allerede for lang til at det var plass til at Turandot og Calaf kunne få tid til å bli godt kjent, så Beri satser på velkjente italienske sjekketriks for å få handlingen i havn. Calaf klarer til slutt å elge seg innpå Turandot, og i det han kysser henne, gir hun tilsynelatende opp all motstand. Men, hun har et siste ess i ermet, og hun klarer å lure Calaf til å fortelle navnet sitt - selv om solen ikke har stått opp. I en siste tvist står de begge foran keiseren og folket, og hun har muligheten til å sende ham i døden. Vil hun «knuse krystallkula»? Men - hun innser at å sende Calaf i døden vil koste henne enormt med følgere, sponsorene vil flykte og offerstatusen som hun har levd så lenge på, vil forsvinne. Hun velger det som på bloggen hennes vil framstå som kjærligheten.

Opera Trøndelag setter opp Turandot i Kimen kulturhus i perioden 5. - 14. mars. Handlingen er lagt til noe som skal se ut som et gammelt Peking, selv om det er hint om mer moderne strømninger. Men: Kanskje kunne denne operaen vært iscenesatt i et luksushotell på en strand i vår tid i stedet?

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter