Eldre mann kjører bil. Bilkjøring. Fyllekjøring. Promille. Sjåfør. Bilulykker. Ulykker i trafikken. Farlige situasjoner. Dårlig syn. Uskarpt syn. Utforkjøring. Forbikjøring. Råkjøring. Holde fartsgrensen. Rundkjøring. Trafikkbilde. Alderdom. Levekår for eldre. Foto: NTB - - MODEL RELEASED - MODELLKLARERT - -   Foto: NTB

Hvem er idiotene i trafikken?

Er «kvinnfolk bak rattet» et problem i trafikken? Selv har jeg møtt en del andre typer.

Innimellom skriver vi kortkommentarer der vi tillater oss å skeie ut. Innholdet er ikke alltid blodig alvor. Kommentatorkollega Maria Can mente det nok heller ikke dødsens alvorlig da hun skrev at bak rattet er de fleste idioter.

Selv opplever jeg noe helt annet. De aller fleste bilistene jeg ser rundt meg, er hensynsfulle folk som følger trafikkreglene og senker farten når de nærmer seg fotgjengerfelt.

Men idioter finnes, og når vi opplever idiotoppførsel, er det til og med fare for at vi kan oppføre oss idiotisk selv. Jeg har i hvert fall gjort det.

LES OGSÅ Menn i dyre, tyske biler får oftere store fartsbøter, mener folk i UP

Et eksempel: Jeg kjørte fredelig på en forkjørsvei da en bil med vikeplikt kastet seg inn rett foran meg så jeg måtte bremse kraftig. Jeg ble forbanna og brukte lyshornet mot bilen.

Det var idiotisk, for da ble sjåføren forbanna. Han bråbremset, kanskje i håp om at jeg skulle kjøre inn i ham bakfra og få skylda.

Han var selvfølgelig en mann. Mens kollega Can skriver at idiotene hun møter i trafikken nesten alltid er kvinner, er idiotene jeg møter, nesten alltid menn. Det virker som om de tror de blir anonyme i det øyeblikket de setter seg bak rattet og tar på seg solbrillene. De tror de kan oppføre seg som i kommentarfeltet på nettet og gi blaffen i all folkeskikk.

Men jeg ser frisyren deres. Jeg ser at noen er i ferd med å miste håret. Og jeg ser på bilene deres at mange av dem tjener fett.

LES OGSÅ: De som tjener godt, kjører fort

Nå angrer jeg forresten på at jeg kalte gubben bak rattet idiot. Folk som oppfører seg slik, har antakelig problemer med innestengt aggresjon og slipper den ut i trafikken. Kanskje jeg heller bør anse dem som stakkarer.