Trondheim: Ukas tradisjonelle trønderfest i Dødens dal i 2021.  Foto: Mariann Dybdahl

Studenter på villstrå

Studentene hadde trønderfest i Dødens dal og kledde seg ut som trøndere denne uka. Mange limte på seg store, kunstige barter. Men hva har bart med Trøndelag å gjøre?

Jeg har vært en del rundt i byen i det siste og kan faktisk ikke huske å ha sett en eneste mann med bart. Mange har riktignok så lite skamvett at de går rundt med pistrete hårvekst i ansiktet, og en god del har hipsterskjegg ned til skjortekanten. Men bart? Nei, det skal du lete lenge etter i Trondheim. Og trøndere flest bor nå en gang her i byen.

Se bildene fra trønderfesten her

Onsdag bladde jeg gjennom Adresseavisens papirutgave og fant bilder av nærmere 30 menn som er trøndere eller bor i fylket. Bare én av dem hadde bart, og han er dessuten død. Jeg fant bilde av én eneste levende bartemann: Henrik Ingebrigtsen. Han kommer fra Sandnes.

Jeg dro også på bartejakt i byen, men la ikke merke til noen. Jeg så heller ingen skinnvester og mokkasiner, og ingen kjeledresser fra Felleskjøpet. Adresseavisens bildegalleri fra trønderfesten viser at dette er andre «trønderske» rekvisitter de iførte seg. Men de aller fleste trøndere har jo ingen av delene?

LES OGSÅ KOMMENTAREN: Trege Trøndelag er tullprat

Kanskje det er slik der studentene vokste opp. Kanskje menn i Bærum, Ballangen og Bergen går med bart og skinnvest. Jeg vet ikke.

Her i byen var det nok også noen barter og skinnvester på 80-tallet, akkurat som i resten av landet. Men da var ikke studentene født, så vrangforestillingen om «trønderbart» er et mysterium. I Trøndelag begynner vi ikke med bart før i Movember, men da har vi hår på overleppa i noen uker fordi vi støtter en internasjonal kampanje.