Køkjøring på E6, en kilde til irritasjon.   Foto: Glen Musk

Idiotene på E6, dere vet hvem dere er

Tur/retur Trondheim-Oppdal i helga fikk det til å koke så inn i granskauen.

Jeg er ikke kolerisk av natur. Og jeg er opptatt av fellesskapet. Hvis vi alle innordner oss i samfunnets maskineri, så går det meste smidig, er min diplomatiske filosofi. Blaff av passivaggressivitet blir som regel kvalt før det når overflaten. Jeg er tross alt trønder og skandinav, ikke en rabiat franskmann som tar til gatene i protest bare bensinprisen stiger med et halvt øre.

En biltur langs E6 tur-retur Trondheim-Oppdal smadrer dessverre dette imaget. Jeg blir så kokende forbanna på trafikk, trege bilister og sjåfører som har frekkhetens nådegave. I det hele tatt alle fjolsene som virrer rundt på motorveien.

Midtnorsk debatt: Evneløs trafikkregulering på Tiller

For et par år siden var trafikken over Klett et mareritt på grunn av den omfattende utbygginga av E6. Nå går det som smurt i 100 km/t. Jeg kastet et blikk på stakkarene som sto i kø ved avkjørselen mot Orkanger, ofre for tiårets veitabbe. Glad jeg ikke skulle i den retningen. Men etter noen minutter sørover forsvant det selvtilfredse gliset mitt ganske raskt. Utbygginga av E6 i Melhus førte til en saktegående kø som sneglet seg avgårde i ymse provisoriske omkjøringer og rundkjøringer. Det ble ikke bedre av at to biler hadde havarert et par steder langs veien.

Trafikken går som smurt sørover ut av byen. Med unntak av dem som skal ta av mot E39 eller Leinstrand.  Foto: Terje Svaan

LES OGSÅ: Regjeringen vil ikke la Miljøpakken legge ut for nytt Klettkryss

LES OGSÅ: Her står køen i 100-sona på splitter nye E6 i Trøndelag

Omkjøring, innsnevring og uheldige sjåfører med må jeg selvsagt tåle. Veibygging kommer det tross alt noe godt ut av sett med brillene til en bilist. Men det jeg ikke er takler, er elendige køkjørere. Dere vet hvem dere er. Dere er nemlig sjåførene som fisker fram mobiltelefonen i ren adspredelse når køa stopper opp. Problemet er at dere ikke følger med når køa begynner å bevege seg. Å være vitne til ei slik luke, får det til å koke. Følg med da, din sullik/tufs/idiot/kjerring! Nei, det er ikke nå du skal sende en jobb-e-post og late som du er på hjemmekontor. Nei, det er ikke nå du skal sjekke spillerbørs i Bundesliga. Nei, det er ikke nå du skal kommentere tante Bjørnlaugs Facebook-oppdatering som dokumenterer nybakt fyrstekake («Du assa Bjørnlaug, er det noe du kan så er det fyrstekake. Tommel opp.»).

Midtnorsk debatt: Ny plan for trafikken kan gi Midtbyen et løft

Som læreren min på ungdomsskolen sa da jeg ikke fulgte med i timen: - Plugg inn kontakten, Hovde. Men selv de som kjører plug in, følger ikke med. Resultatet er at trafikken flyter enda dårligere. Trafikkforskere har gjentatt det mange ganger: Du som tror du lager flyt i en svært saktegående kø ved å lage en stor luke foran deg til neste bil, har blingsa totalt. Du starter i stedet en bølge bakover som lager mer kø. Sløve sjåfører evner å lage kork selv på en motorvei med strålende kapasitet, ifølge japanske trafikkforskere. Folk bak rattet må altså følge med og holde jevn fart uten altfor stor avstand til bilen foran.

E6-trafikken er lagt om ved Søberg sør for Melhus sentrum - og det skaper kø. Her fra et køfritt øyeblikk i august.   Foto: Martin Andersen

Så til en annen gruppe undermålere i trafikken: Sjåfører som når trafikken endelig begynner å få en akseptabel fart, velger å kjøre så vidt under fartsgrensa. Og gjerne med 500 meters avstand til bilen foran. Dominoeffekten er køkjøring for alle som ligger bak. Jeg dauer.

Midtnorsk debatt: Det er 1000 000 000 kroner det – for å sparke en ball

Midtnorsk debatt: Byens innbyggere har krav på å få vite hvorfor

En psykolog ville vel antydet at treg trafikk egentlig bare en katalysator for dårlige følelser i et trøblete sinn. Stress, depresjon og sinne. Den moderne redsel for å ikke bruke hvert minutt effektivt. Paradoksalt nok er jeg bare stressa med å komme fram slik at jeg kan stresse ned. I 90-tallsfilmen «Falling down» er det nettopp trafikkork i Los Angeles på årets varmeste dag som får den nyskilte og arbeidsledige ingeniøren Bill (Michael Douglas) til å klikke fullstendig. Kanskje jeg er påvirket av raseriet som er tidens melodi? Folk raser i kommentarfeltene. Donald Trump raser jevnt. Mens jeg kjører, hører jeg på en podkast om den nye boka om Trump - som har tittelen «Rage». Trump forteller til journalistlegenden Bob Woodward at han i sin retorikk er bevisst på å trigge raseriet hos folk. Han hevder til og med at de som hater ham, vil elske ham ved neste korsvei.

Trafikkork, sommerhete og labil psyke får det til å klikke for Bill (Michael Douglas) i 90-tallsfilmen «Falling down».   Foto: Warner Bros.

Sløvsekkene på E6 kommer overhodet ikke til å elske meg, selv om jeg raser. Det er bortkastet energi. Da jeg endelig kom fram til hytta, var jeg helt utslitt av idioter - til ingen nytte.

Midtnorsk debatt: En svært verdifull ryddejobb er endelig ferdig