Hanna Paulsberg Concept er ett av mange prosjekter med utgangspunkt i Trondheim som setter preg på Moldejazz denne uka.  Foto: Petter Sele

Trondheims-miljøet preger Molde denne uka

Trøndersk jazz er alltid sentral under Moldejazz. Under koronautgaven er dominansen enda sterkere enn ellers.

Jazzmiljøet i Trondheim har alltid vært viktig under jazzfestivalen i Molde. I år, når koronasituasjonen har ført til at de internasjonale artistene ikke kan komme, er den trønderske jazzen overalt.

Jo, festivalen har Karin Krog fra Oslo som hovedartist, såkalt artist in residence. Og Arild Andersen, også han fra Oslo-området, sto i spissen for åpningskonserten.

LES OGSÅ KOMMENTAREN: To 20-åringer startet et eventyr som ikke tar slutt

Men ellers er det Trondheim Jazzorkester, Trondheim Voices, Trondheimsolistene og musikere fra Trondheims-miljøet både her og der. Og det er Sparebank 1 SMN, med hovedsete i Trondheim, som står bak de viktigste prisene som blir delt ut. De har nå forlenget avtalen om å dele ut et årlig jazzstipendiat. Det er på en million kroner og er Norges største musikkpris. Ordningen innebærer at én komponist får i oppdrag å lage ny musikk som Trondheim Jazzorkester skal urframføre året etterpå.

I år fikk Signe Emmeluth stipendet. Hun kommer fra Odense i Danmark, men har studert på Jazzlinja i Trondheim. Tirsdag delte Sparebank 1 også ut en talentpris, til brødrene Lauritz og Isach Skeidsvoll. De kommer fra den lille bygda Kleive ved Molde. Belønningen er en konsert under Moldejazz neste år.

Det er mange gode grunner til at Trondheims-miljøet står så sterkt under festivalen i Molde. Det startet allerede med Asmund Bjørken og gjengen rundt ham tidlig på 60-tallet, og den trønderske dominansen er blitt mye sterkere etter hvert som musikere fra Jazzlinja de siste tiårene har preget norsk jazz mer og mer.

LES OGSÅ: Jazzorkestret ga oss enda en unik opplevelse

Saksofonisten Hanna Paulsberg er ett eksempel. Hun holdt konsert med Hanna Paulsberg Concept i Molde tirsdag, og bandet var fullt av musikere med tilknytning til Trondheim. Paulsberg gikk på Jazzlinja og har spilt mye med Trondheim Jazzorkester.

Konserten hennes i Molde denne uka var et tiårsjubileum, og vi hørte en rekke strålende musikere. Hans Hulbækmo fra Tolga var en av dem. Han er nå en av landets aller mest etterspurte trommeslagere og spiller i flere sjangre. Vokalist Elin Rosseland, som med sine snart 60 år er 30 år eldre enn Hulbækmo, var en annen. Hun er mange vokalisters favorittvokalist og har en fantastisk stemme. Hun kan høres ut som et kor, helt på egen hånd. Rosseland har vært en sentral sanger i Trondheims-miljøet, og Hulbækmo gikk selvfølgelig på Jazzlinja.

Et annet eksempel er barnekonserten med Eirik Hegdal, Håkon Mjåset Johansen og Petter Vågan onsdag. De sto på taket av kulturhuset Plassen i strålende vær og spilte musikk med bakgrunn i hva som fikk dem til å bli musikere. Alle tre bor i Trondheim og spiller på høyt, internasjonalt nivå.

Det spesielle med miljøet rundt Jazzlinja er at musikere som kommer derfra, utvikler en sjelden kreativitet. De spiller i mange ulike sjangre, fra pop og rock (High As A Kite på den ene siden og Frode Alnæs på den andre) til improvisert jazz og samtidsmusikk. Ofte utvikler de helt nye uttrykk – som Johan Lindvall gjorde sammen med Trondheim Jazzorkester mandag kveld.

Noe liknende vil vi nok oppleve med Trondheim Voices og Trondheimsolistene fredag og med jazzorkestret og gitarist Hedvig Mollestad lørdag. Dessuten skal jo Arve Tellefsen spille i Molde domkirke.

En av svært få konserter med musikere uten tilknytning til Trondheim i år, var seansen med Karin Krog tirsdag kveld. Hun sang med sin faste trio In Between Times. 83-åringen som sang den første kvelden under den første festivalen i 1961, gjorde som vanlig inntrykk med dempet formidling av klassiske låter som «Once Upon A Summertime».

Det er fint at legender fra Oslo kommer på besøk, men ellers – når vi ser bort fra fotball – viser årets festival tydeligere enn noen gang at Molde og Trondheim er to byer som står hverandre nær.

Les flere kommentarer av Trygve Lundemo her