Jeg tror nok at jeg kunne ha tatt riktigere valg om jeg hadde kjent meg selv bedre.

Jeg skulle ønske at noen hadde fortalt meg om verdier, styrker og egenskaper da jeg var i slutten av tenårene. At noen hadde veiledet meg slik at jeg kunne ha, basert på mine egne forutsetninger, blitt mer bevisst på hva som var viktig for meg og hva jeg var god på. Noen som hadde fortalt meg at jeg burde forsterke mine sterke sider, og ikke være så opptatt av det jeg ikke mestret. Det hadde gjort meg sterkere og mer selvsikker når jeg trengte nettopp det.

Selv ble jeg ikke bevisst før jeg rundet tredve. Riktignok har jeg gjort mange valg på intuisjon, som har vært riktige, men jeg tror nok at jeg kunne ha tatt riktigere valg om jeg hadde kjent meg selv bedre. Da hadde jeg blant annet brukt mer tid med besteforeldrene mine, engasjert meg i noe annet enn russestyret, vært en bedre venn og en bedre lagspiller på fotballaget mitt. Og jeg hadde nok jobbet litt hardere og kanskje kunnet snakke fransk.

Les også kronikken: Evnen til lek og vennskap er viktig for å lykkes i livet

Gjennom jobben min får jeg muligheten til å påvirke og bevisstgjøre ungdommer. Jeg møter dem i Ungt Entreprenørskap, som veileder for ungdomsbedrifter og gjennom egne initiativ. Jeg bruker hver anledning jeg får, til å hjelpe dem å finne ut hva de står for og fortelle dem at de gode egenskapene de har kan videreutvikles til å bli enda sterkere.

Det er helt greit å ikke mestre alle fag, være god i idrett, briljere sosialt eller være best i koding. Det viktigste er at du verdsetter det som er bra med deg selv.

Jeg ble invitert til Heimdal videregående skole for å ha et innlegg på innovasjonscamp for VK2. Innovasjonscamp har fått en utfordring fra Trondheim kommune, gjennom prosjektet Områdeløft Saupstad/Kolstad, som handler om å finne nyskapende løsninger for hvordan elevene kan bidra til å utvikle bydelen sin.

Les også: «Selv fikk jeg hjem en 12-åring som var rystet av bildene han hadde sett»

Bydelen har satt sammen et ungdomsråd som engasjerer seg gjennom konkrete prosjekter med mål om å løfte fellesskapet, skape møteplasser for innbyggerne og bidra til boglede.

Ungdommene hadde laget en film der de ga elevene på innovasjonscampen fire utfordringer. Jeg ble imponert. Ungdommene var sterke i sin formidling og noe av det de fokuserte på var behovet for omdømmebygging i egen bydel.

«Media fremstiller bydelen vår som et dårlig sted å være. Men det er ikke sånn, det er et veldig fint sted å bo. Det er masse positivt som skjer her og vi er veldig glad i bydelen vår. De som sier det ikke er bra, har ikke vært her.»

Da jeg var 15–16 år visste jeg ikke hva ordet omdømme betydde. Ungdommene viser et sterkt samfunnsansvar og ønske om å skape endring i samarbeid med unge, voksne og gamle i bydelen sin.

Les også kronikken: Redsel og angst sitter nå i veggene på min arbeidsplass

Flere og flere skoler tar inn entreprenørskap som fag eller prosjekt. Jeg tror, med riktig veiledning, at dette er et fag som kan bevisstgjøre ungdommene til å identifisere sine egne styrker og samtidig anerkjenne medelevers styrker og egenskaper. Dette kalles teamutvikling. Og sammen kan de skape.

I 2013 fikk jeg muligheten til å bidra for ungdomsbedriften Din Deltid UB. Den besto av tre jenter som hadde, med hjelp av en næringsaktør, kommet opp med en genial idé som skulle hjelpe ungdommer å finne seg ekstrajobb.

Gjennom å samarbeide med disse jentene fikk jeg muligheten til å «snike inn» bevisstgjøring av verdier som en del av forretningsutviklingen. Ei av jentene var Julianne. Julianne var sulten på ny kunnskap, omsatte planer i handling og tok initiativ. Jeg utfordret dem på å holde en presentasjon for næringslivet i Trondheim, som de tok på strak arm. Julianne har engasjert seg i flere prosjekter i samarbeid med meg, blant annet samfunnsansvarsprosjektet Gi bort dagen.

Les også debattinnlegget: NTNU-forelesere stopper studenter som stiller kritiske spørsmål

Nå planlegger vi et arrangement og trenger en konferansier. Julianne sitt navn kom opp som forslag flere ganger. Nå er hun førsteårsstudent på økonomi og administrasjon på NTNU handelshøyskolen og sitter som redaktør i studentavisa.

Jeg tok kontakt, utfordret henne og hun sa ja. Det er modig. Jeg tør påstå at Julianne ikke hadde kommet til å si ja uten at hun hadde hatt riktige veiledere og lærere under sine år på videregående.

Ungdommer som blir sett, hørt og forstått har også lettere for å ta utfordringer. Og viktigst av alt de er tryggere på seg selv og det de står for.

Hør våre kommentatorer og gjest Trine Skei Grande snakke om hvordan Venstre-lederen forbereder landsmøtetalen og hvordan det står til med samarbeidet mellom Venstre og regjeringspartiene.

Les flere debattinnlegg på adressa.no/meninger

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter