Skrekkhistoriene fra norsk grisehold viser at vi alle må sørge for å ikke glemme etikken i jakten på billig juleribbe.

Griser som sleper seg over fjøsgulvet fordi bakbeina er lammet. Et fjøs med ett hundre døde griser. En gris som ble senket ned i et vannbad som holdt 62 grader, uten at det var klart om den var avlivet. Det er bare noen av skrekkhistoriene fra norsk grisehold som har kommet fram de siste ukene.

Nordmenn spiser kjøtt som aldri før. Svinekjøtt står på toppen av handlelisten hele året, selv før priskrigen på juleribba har begynt. Nå må bøndene, bransjen og myndighetene gå sammen om å sikre at maten som havner på tallerkenen ikke har blitt produsert under grufulle forhold.

Som forbrukere griper vi ofte til de billigste stykkene. Siden en vakumpakket familieribbe ikke forteller noe om hvordan grisen har hatt det, har etikken lett for å gå i glemmeboka når vi jakter på en rimelig julemiddag. Derfor bør både dagligvarebransjen og myndighetene legge til rette for at vi kan se hvordan dyrene vi spiser har blitt behandlet.

Merking virker. Da egg fra burhøns ble merket i 2013, falt salget med en firedel over natta. Det viser at nordmenn bryr seg nok om dyrevelferd til å endre forbruksmønster. Hvis det blir like enkelt å se hvordan griser og kyr har levd før de havnet på slakteriet, kan det endre forbruksmønsteret vårt. Derfor er tiden moden for å merke kjøtt på samme måte, slik at kjøttprodusentene må konkurrere på etikk, i tillegg til pris og kvalitet.

LES LEDEREN:Må sikre oss best mulig mot nye dyretragedier

Det er inspirasjon å hente hos våre naboer i sør. I Danmark har landbruket lenge slitt med elendige forhold i grisefjøsene. Danske landbruksmyndigheter innførte i fjor en merking av svinekjøtt. Produktene blir merket med hjerter, basert på hvor god grisens dyrevelferd har vært. En like synlig og lettfattelig merking bør innføres også i Norge. Det gjør det lettere for forbrukerne å kjøpe kjøtt fra dyr som har levd under akseptable forhold.

Kjøttet vi spiser kommer fra levende vesener som kan føle smerte og glede. Bøndene og dagligvarebransjen må sikre at dyrene har gode liv, men vi forbrukere bør heller ikke godta at prisen for billig juleribbe er at dyrene lider.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter