I et nyhetsbrev i mai sto det med store bokstaver «Oppdag nye trender nå. Betal senere.». Det opplevdes nesten som en belønning, for inne i brevet fikk jeg en rabattkode og muligheten til å kjøpe det nyeste fra et «kult brand» jeg aldri hadde hørt om. Hadde dette vært for fire år siden, ville jeg gått rett i fella.

Timingen er perfekt: Vi er midt i sesongskiftet, og nye, trendy sommerplagg kan brått friste mer enn det som allerede ligger i loftsboden. Når man samtidig eksponeres for sleip, fargerik markedsføring fullspekket av ungdommelige uttrykk, kan det friste å «freshe» seg opp litt. Men å handle masse nytt med penger en ikke har er langt fra bærekraftig.

Betalingstjenesten Klarna het tidligere «Klarna Faktura», før de tok en helomvending i merkevarestrategien sin. De fjernet fokuset fra «faktura», og vektla heller hvor «smooth shopping» de tilbyr. Faktumet er det samme; alle som bruker betalingstjenesten – om en så har råd eller ikke – vil motta en faktura med 30 dagers betalingsfrist.

Klarna tilbyr betalingsutsettelser til alle sine kunder, både de som kan og ikke kan betale. Foto: Kornelia Minsaas

Lynrask netthandel er faktisk ganske «smooth». Spesielt med tjenester som Vipps, som gjør det superenkelt å handle på nett – med penger vi har. Med Klarna kan det dessverre gå så fort i svingene at en handler ting en verken trenger eller har råd til – med penger en ikke har. Før var betalingsfristen på 14 dager, men for å gjøre det enklere å shoppe, har de utvidet fristen til 30 dager.

Jeg har selv handlet på kreditt flere ganger. Ofte har det gått smertefritt, mens andre ganger har regningene hengt over meg som en tung, grå sky. Å motta et inkassovarsel fordi man har glemt å betale tilbake lånte penger føles ikke så kult. Dessverre er jeg ikke alene om å ha opplevd dette. Under pandemien hadde unge i aldersgruppen 18–29 størst betalingsproblemer, ifølge en undersøkelse av YouGov for Danske Bank. I samme aldersgruppe hadde også to av fem problemer med å betale ned gjelden på forbrukslån og kredittkort.

Mitt problem med Klarna handler ikke om tjenesten deres, men hvordan de glorifiserer lite bærekraftige handlinger i markedsføringen sin. I nyhetsbrevet ønsket de at jeg skulle oppdage nye trender, betale senere, og attpåtil få 20 % rabatt på alle ordrer over 490 kroner – som en belønning. Trolig har de ikke fått med seg at tekstilbransjen er en av de mest forurensende industriene i hele verden.

Jeg ønsker at Klarna skal slutte å oppfordre til handlinger som verken gjør godt for privatøkonomi eller miljø. Det er uansvarlig å spre kjøpepress og glorifisere bruk av penger en ikke har. Sommerplaggene våre som ligger i loftsboden har lenge igjen av brukstiden sin, og trenger slettes ikke å bli erstattet av noe «trendy» og «kult». Vi er kule uansett hva vi har på oss, og trenger ikke å konstant fornye oss. På tide å melde seg av nyhetsbrev og avfølge de som forteller oss noe annet.

Vil du vite mer om hvordan du skriver for Midtnorsk debatt? Les mer her!

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe