Endelig har også politiet skjønt det: Har du ikke en visjon, er du ikke mye verdt.

Politidirektoratet ga klar beskjed i bladet Politiforum denne uka: Politiet må samle seg om en overordnet visjon for arbeidet sitt. Klart det. Jobben handler jo ikke bare om å kjøre politibil og se streng ut.

Butikker, bedrifter, organisasjoner og alle slags virksomheter har i mange år jobbet hardt for å skaffe seg en visjon. Til skyhøy timebetaling har de leid inn folk til det de kaller brainstorming og workshops.

Når de har hjernestormet seg ferdig, har de skaffet seg en visjon. Så har de revet alle skilt og fjernet alt materiale med virksomhetens logo og skaffet seg nytt. Det har kostet mange millioner, men hva så? Alle må ha en visjon.

Vy (de som overtok etter NSB) har en visjon om «den beste reisen». Visjonen til SJ Nord, som kjører tog nord og sør for Trondheim, er mer beskjeden: «En reise å se frem til».

Felles for slike visjoner er at de er dyre og kjedelige og at det er langt fram. De får meg dessuten til å tenke på Det Norske Akademis ordbok. De definerer ordet visjon på flere måter, og særlig én synes jeg treffer godt: «Synsopplevelse som ikke har grunnlag i virkeligheten.»

Nå skal også politiet skaffe seg en slik visjon, og jeg tar sjansen på å hjelpe dem. Her er noen forslag, til og med på rim: Purken tar skurken! Uten å sture setter vi dem i buret! Vi stanser bølla, men tar det rolig med kølla! Vi takler horden, slik skaper vi orden!

Ikke seriøst nok? Hva med: Vi skaper ikke frykt, lar folk leve trygt! Vi bevarer status quo, slik skaper vi ro!