Navs årlige bedriftsundersøkelse viser at det er rekordstor mangel på arbeidskraft for tiden. Utviklingen ses over hele landet og innen en rekke sektorer, står det i rapporten som ble lagt frem 18. mai. Sammen med sykepleiere, snekkere og programutviklere er kokker og servitører blant yrkesgruppene med størst underskudd. Ifølge undersøkelsen mangler det 2150 kokker og 1450 servitører.

Kommentator Maria Can skriver i Adresseavisen at hun «skjønner hvorfor» det mangler så mange kokker og servitører. Selv skjønner jeg svært lite av argumentasjonen hennes. Som kokk og eier/driver av restauranten «Le Bistro» i Trondheim kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i det hun skriver. Ifølge Can er det vanlig at bedrifter i hotell- og restaurantbransjen «driver rovdrift på sine ansatte» og «behandler sine ansatte etter bruk og kast-modell». Vi har visstnok «vært vant til å bruke ansatte som dasspapir»(!?).

Da jeg leste dette, ble jeg både sjokkert og bekymret. Dersom Can har snakket med noen som driver slik i dag, håper jeg inderlig at hun melder ifra. For det er selvsagt ikke greit å behandle ansatte på en slik måte. Skjer noe av dette, så må det ryddes opp med en gang.

I alle bransjer vil det fra tid til annen dukke opp aktører som ikke følger lover og regler. Dette var mer vanlig i hotell- og restaurantbransjen tidligere. Nå har en ny generasjon har tatt over, og vi er veldig mange som er opptatt av å skape gode arbeidsplasser. Størstedelen av bransjen drives i dag på en ordentlig og ryddig måte. Det stemmer heller ikke at alle kokker og servitører må jobbe «mye ulønnet overtid» og har «små muligheter for utvikling og etterutdanning». Derfor opplever jeg kommentaren til Maria Can som et overraskende krast og usaklig angrep på en hel bransje.

Hva er så årsaken til at det mangler 2150 kokker og 1450 servitører i dag? Svaret er at årsakene er mange og sammensatte. Matbransjen har slitt med rekrutteringen i lang tid, men nå er det ekstra ille. Vi har akkurat lagt bak oss en pandemi som rammet bedrifter i hotell-, restaurant- og reiselivsbransjen spesielt hardt. De fleste kokker og servitører var permitterte i lang tid og i flere omganger. Jeg har derfor ingen problemer med å forstå at mange av dem etter hvert fant seg andre jobber.

Nå er det imidlertid viktig at vi ikke skremmer unge mennesker fra å satse på kokkeyrket eller servitøryrket. I en bransje med et skrikende behov for flere faglærte vil nyutdannede kokker og servitører bli behandlet som alt annet enn dasspapir. De vil i stedet bli tatt varmt imot av kollegaer og ledere som vil dem vel.

Vi sørger for gode og forutsigbare arbeidsforhold som gjør at de vil trives og være i stand til å stå lenge i yrket. Her i Trondheim har vi dessuten et veldig godt samhold mellom de ulike restaurantene. Vi deler erfaringer, samarbeider og møtes i sosiale sammenhenger. Jeg er veldig stolt av å være en del av et slikt miljø, og jeg håper at flere får øynene opp for hvor fint det er å jobbe i denne bransjen.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe