Adresseavisen 14. juni kunne vi lese innlegget til Yngve Brox om å bygge veier for livet etter artikkelen av Daniel Johansen. Vel, vi trenger strengt tatt ikke å bygge ut mer vei for framtiden, vi har de veiene vi trenger og det som det er akutt behov for er vedlikehold og sikring. Vi har et nullvekstmål som vi må oppfylle, slik at flere bilister velger enten gå, sykle eller å ta kollektivtransport. Enten man skulle bo i Trondheim, eller i Trondheims-området.

Selv om Brox er inne på at selv om flere velger kollektivtransport, så har trafikken økt, men likevel kan man få ned biltrafikken for eksempel mellom Trondheim-Stjørdal, med buss eller tog. Vi kunne jo forbedre E6 Ranheim-Værnes, med 2/3-felts vei med 90 km/t, i stedet for 4-feltsvei med 110 km/t, som tar bort mye matjord og naturmangfold. En annen ting er å tenke på matsikkerhet og beredskap til framtiden. Enten det er klimaendringer, krig eller en ny pandemi som koronavirus. Derfor må vi tenke annerledes, og det er ikke rom for å bygge ned mer matfjord.

Vi må tenke bærekraftig om hvordan vi skal hindre flere trafikkulykker, uten å bygge flere veier som er lite samfunnsøkonomiske. Det er flere som har kjøpt seg elbil, det er bra og klimavennlig, men de utgjør også trafikkø i likhet med fossile biler. Avtalen med Miljøpakken er at man skal få ned biltrafikken med å velge å gå, sykle eller ta kollektivtransport. Målene blir umulige hvis vi bygger ut veier som får flere til å velge bil fremfor annet.

Under pandemien var det flere som valgte å ta bil til jobb fremfor kollektiv. Nå må vi få tak i de gamle passasjerene, som har fortsatt å kjøre bil. 90 prosent av passasjerene er tilbake, men vi mangler 10 prosent av de (og ønsker selvsagt få flere med). Det vil få flere til å få ned trafikken, klimagassutslippene, men også færre trafikkulykker enten det er på europaveier, riksveier, fylkesveier eller veier med boligområdet der barn og unge leker på veiene.

Vi må tenker nytt enn å bare bygge ut nye veier. Vi må tenke bærekraftig, klimavennlig og trafikksikkerhet.

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe