Da har også jeg hatt gleden av å kjøre på den nye motorveistrekningen mellom Melhus og Kvål. Det var en deilig følelse å kunne sette cruisekontrollen i bilen på 110 km/t og nærmest duve bortover asfalten. Veien har slake svinger og gir god oversikt langt forover. Det var nærmest som å kjøre på parkett. 110 km/t kjennes som helt riktig hastighet. Dette må være noe av det tryggeste og beste som er bygget av vei i Trøndelag de senere årene.

Skulle man sette fingeren på noe, er det at veien ikke har bredere veiskuldre. Dette hadde medført enda tryggere vei, i og med at kjøretøy som må stanse på grunn av problemer, da kunne stanset utenfor selve kjørebanen. Dette er nok et økonomisk spørsmål i forhold til trafikkmengde nå og forventet trafikkmengde. Firmaene som har stått for planlegging og utbygging Nye veier og Peab har samlet sett gjort en utmerket jobb.

Håvard Pedersen Foto: Privat

Denne veien er høyt ønsket av mange i Trøndelag uavhengig av politisk ståsted. Motorveien medfører en vesentlig tryggere vei, hvor møteulykker vil bli eliminert. Jeg håper at et flertall av politikerne i kommunene Melhus, Midtre Gauldal, og Rennebu vil stå på og kjempe for at motorveien blir forlenget med samme standard, 4-felt og fartsgrense 110 km/t også videre sørover. I tillegg bør de jobbe for at det ikke blir noen forsinkelser i utbyggingen. Trøndelag har ventet lenge nok på 4-felts motorvei på E6 sør og nord for Trondheim. Det bør også kunne forventes at rikspolitikere fra Trøndelag står på for bygging av ny E6.

Skal man først bygge ny E6, bør den kunne stå seg i et 50-års perspektiv med tanke på størrelse og standard, sett i forhold til befolkningsøkning og trafikkmengde. Dette er også samfunnsøkonomisk mest lønnsomt, i og med at man da ikke trenger å bygge veien flere ganger. Statens vegvesen ser dessverre ut til å svikte sitt samfunnsoppdrag i og med at det ser ut som om de går inn for lavere standard og lavere fartsgrense på fremtidige motorveistrekninger. Det blir også interessant å se hvordan samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) og regjeringen stiller seg til de gjenstående prosjektene på E6 i Trøndelag.

Den siste tiden har jeg i Adressa lest innlegg og kommentarer som kritiserer og ironiserer over at Trøndelag har fått en moderne motorveistrekning med fartsgrense 110 km/t. Jeg og mange med meg begynner å bli lei av det ensidige og negative fokuset som ofte kommer frem i artikler i Adressa i til motorveiutbyggingen i Trøndelag. Jeg ser ikke bort fra at jeg representerer den tause majoriteten i denne sammenhengen.