Hvert år bygges det varig ned skog i Norge. Dette til fordel for blant annet næringsareal, boligutbygging og infrastruktur. Vi krever at E6-utbyggingen og Nye veier tar mye større hensyn til skog, natur og skogeierne enn de gjør i dag.

I dag får skogeiere erstatning for det skogarealet som blir ekspropriert av det offentlige. Dette er ofte et lite plaster på såret, fordi verdiene man kunne skapt gjennom å drive skogen over lengre tid er langt større enn erstatningen.

Det er et paradoks for oss grunneiere at staten benytter seg av forskjellige erstatningsprinsipp avhengig av hva båndlegginga gjelder. Frivillig vern, Statnett og Nye veier styres alle av ulike prinsipper ved båndlegging av natur – hvor Nye veiers metode gir det absolutt dårligste utfallet for skogeier.

Vi skogeiere langs E6-utbygginga har i lang tid reagert over måten Nye veier har operert på. Vi er skuffet over at politikerne våre ikke engasjerer seg eller lytter til oss som er berørt. Mange tusen kubikk skog er allerede tapt, og flere steder har anleggsarbeidet stoppet opp som følge av stadig endring i planer. Nå må noe skje, før det er for sent.

E6-utbyggingen i Trøndelag er et prakteksemplar på dårlig planlegging som har resultert i at mye skog er hogd til ingen nytte. Her er veitraseer endret underveis, ungskog er hogd ned før man engang vet når veien blir bygd, og til og med hus har blitt meid ned forgjeves.

Skogen som forsvinner, kunne stått i mange tiår til og tatt opp Co₂ fra atmosfæren. Ved hogstmoden alder kunne skogen blitt brukt inn i grønne verdikjeder for å erstatte oljebaserte produkter. Deretter kunne man på nytt ha plantet skog for neste generasjon. Ved varig nedbygging av skogen forsvinner denne muligheten, og det eneste skogeier sitter igjen med er som regel en erstatning for skogarealet på under 2 kr per kvadratmeter etter skatt.

Når det nå signaliseres nedskaleringer av store veiutbyggingen fra politisk hold, kan det forhåpentligvis også bety et skifte i hvordan man tenker rundt nedbygging av våre felles ressurser og hvordan man behandler skogeiere i slike prosesser. Men da må vi ta debatten nå.

Vi forstår at det også i fremtiden vil være vanskelig å unngå inngrep på privat eiendom. Fire felts motorveg er nok kommet for å bli rundt de større byene. Men vi forventer at det tas nøye vurderinger rundt veiutbygging og at erstatningen til grunneiere reflekterer det faktiske økonomiske tapet som grunneier vil ha i all uoverskuelig fremtid, i motsetning til dagens ordning.

Vi har lenge følt oss oversett i politiske prosesser, men forventer at flere nå vil lytte. Vi inviterer derfor politikerne på Trønderbenken og fylkespolitikere til å bli med oss å se på E6-utbyggingen, og høre hvordan vi har hatt det de siste årene.

Tilliten er tynnslitt. Likevel har vi fortsatt et håp om at dagens praksis ikke trenger å være morgendagens praksis.

Vil du vite mer om hvordan du skriver for Midtnorsk debatt? Les mer her!

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe