Kraftigere Kanon

Større lokale, mer folk og mer trøkk ved å starte Kosmorama med Kanonprisen på Torvet.

Siden starten har Kanonprisen nesten vært et for bra show til å være forbeholdt inviterte, sponsorer og deler av filmbransjen. Å flytte seansen til et stort telt på Torvet og åpne Kosmorama med showet, er et grep som virker opplagt etter å ha prøvd det. Dessuten gjør det den røde løperen som strengt tatt aldri har fungert helt under åpningsfilmene på Kosmorama mindre pinlig, litt mer relevant.

De fleste prisvinnerne var til stede, inkludert en hoppende glad Maja Lunde som fikk 100000 kr som vinner av festivalens pitchekonkurranse for dansefilmen «Battle». Også korpset med utdelere var mer stjernespekket enn norske prisshow vanligvis er, med Oscar-vinner Alexander Payne, Stellan Skarsgård og Lenda Endre i spissen. I forhold til det som ser ut som en ny syklus i det norske filmårets gang, er Kanonprisen i ferd med å få et fortrinn i forhold til den konkurrerende Amanda-prisen, nemlig aktualitet.

De siste åra har nesten påfallende mange av de beste norske filmene kommet om høsten. Dermed kommer Kanonprisen et halvt år i forkant av Amanda, slik den i går gjorde ved å gi priser til «Limbo», «Trolljegeren», «Sykt lykkelig», «Kongen Av Bastøy», «Nokas», «Kommandør Treholt og Ninjatroppen» og «Elias og jakten på havets gull». Filmer som alle tidligst kan kjempe om Amanda neste høst. Eneste dobbeltkjøring med sist høsts Amanda var fortjente skuespillerpriser til Stellan Skarsgård og Ingar Helge Gimle.

Etter de siste ukers debatt om kvinner, film og kvotering var det et kledelig apropos med pris både for beste regi og beste manus til Maria Sødahl for hennes spillefilmdebut «Limbo». Her er var det i hvert fall ikke snakk om kvotering, men fagpriser stemt fram av en mannsdominert filmbransje. Bak alt styret om regissører er det grunn til å merke seg at høstens Amanda og gårsdagens Kanonpris for beste klipp gikk til to av landets beste yngre klippere. Zaklina Stojcevska fikk i august svært fortjent Amanda for «Upperdog» (hun fikk Kanonpris for samme jobb i fjor), mens Frida Eggum Michalsen like fortjent i går fikk pris for klipp på «Nokas».

Prisende fordelte seg relativt godt blant et knippe av fjorårets beste norske filmer. Per Borten og hans eminente band backet et spenstig utvalg vokalister i mer eller litt mer velvalgte filmsanger med Tuva Syvertsen fra Valkyrien Allstars i «Bad To The Bone» og Susanne Sundførs «Moon River»som de mest spenstige kombinasjonene.

Med løs jakke over settingen og rocka underholdning med artister som ikke skal presentere sin neste singel, har Kanonprisen en form som fortsatt funker. Showet bør likevel passe seg for å trekke for mange politikere opp på scenen, og holde fast ved at det viktigste er å skape en bra fest og gjerne fyre løs hele Kosmorama med den, som i går.

terje.eidsvaag@adresseavisen.no