Ingen tid for Bond: Daniel Craig var klar for å fyre løs som James Bond i «No Time To Die» om ei drøy uke. Nå må vi i stedet vente til november på filmen på kino. I mellomtiden pågår et digitalt kappløp om nye brukervaner, fra framskutt «Frost 2» til digital premiere på «Emma», skriver vår kommentator. Credit: Nicola Dove © 2019 DANJAQ, LLC AND MGM. ALL RIGHTS RESERVED.   Foto: Nicole Dove

Korona får fart på digitalkulturen

Sjelden eller aldri har det blitt strømmet mer kultur og underholdning enn de siste dagene. Viruset gjør at underholdningsverden ikke blir som før.


Mange av oss ser nok fram til tida da vi igjen og uten angst for nærkontakt med medmennesker kan dra på kino, konsert, teater eller debattmøter igjen. Det er rart å tenke på at det bare er ei drøy uke siden Kosmorama solgte over 30 000 billetter og viste hvor bra konseptet festival kan være for engasjerende møte mellom publikum og kulturuttrykk.

En av filmene som hadde førpremiere på festivalen, Tonje Hessen Scheis «iHuman» skulle ha ordinær kinopremiere sist helg. Filmen, som er en dokumentar, handler om kunstig intelligens og farene og mulighetene ved det. En av de positive mulighetene som løftes fram er muligheten til å bekjempe pandemier og virus mer effektivt. Det har ikke funket denne gang. Korona tok faktisk knekken på filmens kinopremiere.

Nettpremiere: Dokumentaren «iHuman» av Tonje Hessen Schei flyttet premieren fra kino til nett sist helg.  Foto: Euforia

Likevel har «iHuman» klart å opprettholde premieredatoen – som hjemmekino. Den er tilgjengelig som video on demand fra flere norske tjenester og flere skal det bli. Strømmemarkedet for film og tv-serier er i ferd med å bli stadig mer fragmentert, og alt tyder på at store deler av verden i viruskarantene gir ekstra fart i den digitale kampen om et voksende hjemmkinomarked.

Før 12. mars var musikklivet den klart mest digitaliserte delen av kulturlivet, med voksende inntektsstrømmer gjennom flere år fra strømming. Der henter de største artistene mye av kaka, slik at konserter har blitt stadig viktigere del av inntektene for artister flest. Oppblomstringen av digitale konserter vi ser nå, vil nok mest være et karantene- og smittefryktfenomen, før et stadig mer etterlengtet comeback for levende musikk for publikum i salene igjen. Spørsmålet er hvor lang tid det tar eller om vi kommer tilbake til slik det var i konsert- og festivalåret 2019.

I filmbransjen har det lenge pågått en kamp om posisjoner og markedsandeler i stadig mer tilspisset dynamikk mellom et voksende antall strømmetjenester, digital filmleie og det tradisjonelle kinomarkedet. Kinomarkedet har fram til nå holdt seg relativt stabilt, og vist seg som avgjørende for å skape oppmerksomhet om nye filmer og premierer. Selv prestisjefilmer laget for strømmetjenester, som «The Irishman» har tatt turen innom kino- eller festivalpremiere for å bli sett og vurdert mot tidens beste filmer.

Et tidlig tegn på at bransjen skjønte alvoret i korona, var at den nye James Bond-filmen som skulle hatt premiere i starten på april, alt før de norske skolene ble stengt ble flyttet til november, til tross for enorme summer brukt på markedsføring. Like etter slapp Disney nyheten om at deres strømmetjeneste vil tilby «Frost 2» allerede nå, tre måneder før opprinnelig annonsert. Det er nok mange barnefamilier rundt om i verden som kan tenke seg å sette på «Frost 2».

Tidligfrost: Elsa, Anna, Kristoffer og Sven i «Frost 2» har fått framskutt strømmepremiere.  Foto: Disney Walt Disney Company Nordic

Over natta har viruset kraftig redusert det såkalte vinduet mellom kinovisning og hjemmekino. Kostymedramaet «Emma» som skulle hatt premiere på kino i Trondheim sist fredag, blir denne helga tilgjengelig for digital leie til hjemmekino. I 2018 havnet Netflix og filmfestivalen i Cannes i konflikt på grunn av franske regler om at filmer først kan få hjemmekinopremiere tre år etter kinopremiere. Det virker plutselig som 10 år siden.

Rett på digital: Mia Goth (t.v) og Anya Taylor-Joy i Autumn de Wildes «Emma» som går rett fra kinopremiere sist helg til digital premiere denne helga.  Foto: Focus Features

I fjor kom det nye franske regler som forkortet dette vinduet til fire eller eventuelt tre måneder om filmene ikke hadde høyt kinobesøk. Samtidig som koronaviruset med god grunn oppfattes som en enorm trussel for kinobransjen over hele verden, gir situasjonen et enormt trøkk på distribusjonen av hjemmekino. Mange ser nok fram til å kunne le og hoste på kino sammen med andre igjen, men den tannkremen av film som nå er på vei ut til strømmemarkedet, blir det vanskelig å få tilbake i tuben.

Digitale museum og overføringer av opera og teater kan avhjelpe behovet for kulturuttrykk i en krisesituasjon, men det fortoner seg mer som grep i en unntakstilstand enn potensial for varige strukturendringer som i film- og tv-bransjen. Mens vi leter etter noe å se eller lese fra digitale hjelpemidler, kan vi jo håpe at James Bond kommer og redder kinoene til høsten. Tittelen gir i det minste et visst håp: «No Time To Die».

Les flere kommentarer av Terje Eidsvåg