Framtida for Elgeseter gate er på ingen måte avklart, selv om det blir flertall for midtstilt bussfelt.

Elgeseter gate er innfallsporten til Trondheim sørfra. Hvoran skal den utformes? Det er hovedspørsmålet når politikerne diskuterer Elgeseter gate. Saken er gedigen. Det som blir vedtatt, vil få konsekvenser i mange tiår framover. Det vil dessuten koste milliardbeløp.

Bystyret skal behandle saken i neste uke, og et tema som er blitt debattert fram og tilbake i et års tid, kan bli avklart. Adresseavisen fortalte torsdag at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Miljøpartiet De Grønne vil sørge for flertall for at bussene skal kjøre i to felt i midten.

Men selv om det nå kan bli avgjort hvor i gata bussene og bilene skal kjøre, avhenger framtida for Elgeseter gate av mange andre forhold som er like vanskelige.

Her er tre punkter:

1. Skal jugendhusene bevares?

Elgeseter gate har tre jugendhus som det er verdt å ta vare på. Det har tidligere festet seg et inntrykk av at de må rives for å gi plass til busser og biler, men rådmannen har undersøkt saken nærmere og fastslo i et notat i oktober i fjor at det er fullt mulig å bevare dem. Miljøpakken kom nylig fram til samme konklusjon.

Beregninger som er gjort ut fra den internasjonale BRT-standarden (Bus Rapid Transit) viser at trafikkavviklingen vil fungere, både med og uten jugendhus i gata. Standarden gir poeng på en skala til hundre. Forskjellen på om husene blir revet eller får stå, er bare ett og et halvt poeng. Men avstanden mellom busser og biler blir atskillig mindre hvis husene blir bevart. Rådmannen mener midtstilt bussfelt, som det ser ut til å bli flertall for, gjør det lettere å bevare bygningene i Elgeseter gate 4, 6 og 30b.

Hvordan det politiske flertallet stiller seg til bevaring eller riving, er uklart.

2. Kan politikerne lokke NTNU vestover?

Ifølge NTNUs egen tidsplan skal ledelsen i løpet av høsten bestemme seg for hvor det nye universitetsområdet skal bygges. Planen har lenge vært å utvide vestover, mot St. Olavs hospital. Da kan Elgeseter gate bli helt sentral i den nye campus. Før NTNU har bestemt seg, kan ikke politikerne vedta planer for gata som gjør det vanskelig å bruke tomter og bygninger i området til universitetsformål.

Politikerne må i stedet gjøre det fristende for NTNU-ledelsen å bygge vestover. Det vil knytte universitetet og resten av byen tettere sammen og være en fordel for byutviklingen.

Les også kommentaren: NTNU kan gi Elgeseter gate et kraftig løft

Etter at politikerne har sagt nei til å bygge i Høyskoleparken, har NTNU begynt å se sørover, mot Lerkendal. Universitetet bør heller trekkes den andre veien, mot Studentersamfundet. Plassen utenfor det runde huset kan bli en flott innfallsport til det nye NTNU-området.

3. Haster det virkelig så mye?

I et saksframlegg til bygningsrådet tidligere denne uka gjentar rådmannen flere ganger at det haster. Administrasjonen har hatt det travelt under saksbehandlingen og beklager blant annet at det ikke har vært tid til å involvere byens befolking i prosessen i større grad.

Se videoen som viser ulike trafikkløsninger

I saksframlegget heter det: «Elgeseter gate må være ferdig bygget innen 2023 for at staten skal dekke halvparten av prosjektkostnadene. Framdriften er kritisk, og rådmannen ber om at saken ikke utsettes.» Saken ble utsatt. Planprogrammet for Elgeseter gate, som bygningsrådet skulle ta stilling til, må vedtas senere.

Elgeseter gate blir ei hovedpulsåre i byen i årene som kommer, og det er snakk om milliardbeløp. Når trafikkavvikling, bevaring eller riving av jugendhus og campus-utbyggingen ikke er avklart, bør politikerne ta seg tid til å tenke seg om. Kanskje det er mulig å godsnakke med staten. Myndighetene bør forstå at det skjer så mye i Trondheim akkurat nå at 2023 ikke kan være en absolutt deadline.