Sosiale medier er fint det, men er det noe som virkelig skaper glede så er det å møtes på ordentlig. VM på storskjerm på Festningen og andre sosiale arrangement viser at trondhjemmere liker å møtes - også med folk man ikke kjenner.

I juni rigget arrangøren Fotballfeber opp 4000 sitteplasser og en storskjerm på 60 kvadratmeter på Kristiansten festning i Trondheim for å vise VM i fotball. Dårlig vær satte riktignok en stopper for visningen av åpningskampen, men etter det har folk trukket til festningsparken for å se kampene i turneringen. Både barnefamilier og blodfans har sammen jublet, grått og gremmet seg over «sine» lag og favorittspillere. Til og med byens svensker fikk et klapp på skuldra etter at söta bror slo Sveits i åttendedelsfinalen. I dag er det duket for kvartfinale, og værmeldingen åpner for at mange vil se fotball i fellesskap.

FIKK DU MED DEG DENNE? Butikkene må tilby mer enn lav pris

I tillegg til fotball, ble det torsdag arrangert utendørskino hvor storskjermen ble tatt i bruk. Tidligere i sommer foregikk barnefestivalen Juba Juba der, mens det står flere konserter for tur senere i sommer, både en 90-tallsfest, VG-lista og festivalen Festningen.

I 2014 vedtok flertallet i bystyret at Festningsparken skulle prøves ut som konsertarena, men hvor det settes særskilte begrensninger når det gjelder lydnivået. Hvis sommerens konserter blir gjennomført uten store problemer, viser det at Festningen er et egnet område for ulike typer arrangement. Vi har forståelse for at enkelte naboer sjeneres av støy eller av alle måkene som tar for seg etter at festen er slutt, men forhåpentligvis takler de fleste beboere noen dager med baluba i løpet av et år.

Sosiologiprofessor Aksel Tjora ved NTNU har forsket på festivaler, og peker på hvordan slike arrangement sveiser folk sammen. Vi opplever et fellesskap utover det vi er vant med i hverdagen, og vi får noe å snakke om. Ja, det får oss til å prate med ukjente til og med. VM-skjerm på Festningen, Trondheim Skishow i Granåsen i vinter og andre ikke-musikalske storfester, viser dessuten at det er marked for mer enn bare musikkfestivaler og konserter.