Vil bilen forstå at når det står en elg rolig utenfor veien, så kan dette teite dyret plutselig få for seg at det skal springe ut i veibanen?

Verden går jo framover; vel – stort sett da.

Ny teknologi kommer hoppende fram fra skuffer og skap på alle livsområder. Og den som ikke har tilgang til internett, kan bare sitte der og måpe.

Likevel er jo mye av denne teknologien nyttig. Det er kjekt å ha full kontroll over bankkontoene, og det er mye interessant å finne på nettet, bare man holder seg unna kommentarfeltene.

Les også: Fotgjenger påkjørt av førerløs bil i USA

Men: Nå skal vi få selvkjørende biler, altså biler som styres av en datamaskin mens sjåføren ikke lenger er sjåfør, men passasjer i egen bil.

Det har jo åpenbart sine fordeler. Bilen vil tvinge den tullingen i BMW som dro forbi meg langt over fartsgrensa på E6 forleden, til knurrende å måtte holde seg i køen.

Og nå vil blinde endelig kunne kjøre bil til hytta, sertifikat blir unødvendig og man kan sitte i venstre forsete og ta en pils og en gammeldansk med god samvittighet; datamaskinen fikser jo alt!

Likevel – vil den nå egentlig gjøre det?

Forleden oppdaget ikke et slikt selvkjørende vidunder at det befant seg en dame foran bilen, og meide henne ned. Men, sier de teknologireligiøse, dette vil ordne seg! Hm, har vi hørt noe slikt før fra den kanten?

Opptatt av debatt? Les også: Som mamma har jeg rett til å kreve at skolen innhenter tillatelse for å gi datteren min lekser

Rekk opp hånda, alle som har data på arbeidsplassen og som aldri har opplevd at systemet kneler. Eller som aldri har fått virus via e-post eller tvilsomme steder på nettet. Eller som har gått inn på nettbanken og aldri har fått beskjed om at den for tiden er ute av drift på grunn av dataproblemer.

Jeg tror ikke jeg ser en skog av hender.

Jo da, de teknologireligiøse har sin store tid nå. Men uansett hva de sier, er datasystemer ikke sikre. En ting er at systemene kan svikte, og det opplever vi jo alle at de gjør med jevne mellomrom. En annen ting er at vi har hackere som er i stand til alt, og som ikke nødvendigvis er snille mennesker.

Hvis jeg var en ond nasjon, ville jeg fått mine hackere til å skape kaos i land jeg ikke likte ved å koble ut bremse- og styringssystemene i privatbilene.

Men hvor smarte er disse bilene? Vil bilen forstå at når det står en elg rolig utenfor veien, så kan dette teite dyret plutselig få for seg at det skal springe ut i veibanen? Jeg forstår det. Og vil den forstå at Fagerheim allé nedenfor krysset med Smedstuveien faktisk er en vei og ikke sumpmark? Jeg forstår det – så vidt.

Mer debatt: For noen kan jo dette være en drømmefødsel, for meg ble det et sjokk

Hva gjør den når det er snøfokk på E6 og plutselig blir svært dårlig sikt? Jeg vet at det ligger en polsk trailer litt bak meg med sommerdekk og kanskje en vodkamarinert sjåfør, og handler deretter.

En teknologisk opptatt bekjent påpekte at jeg tross alt setter meg opp i fly, som stort sett styres av datamaskiner. Det er jo rett. Men hvor vanskelig kan det være å lette og lande et fly? Og i trafikken i luftrommet er det verken elger eller BMW-førere. Dessuten sitter det jo to levende og stort sett edru mennesker med lang opplæring foran i cockpit.

Nå påpeker teknologene at 94 prosent av alle bilulykker skyldes menneskelige feil, som disse intelligente bilene ikke vil begå. Det kan godt være riktig, og en del av disse ulykkene kunne sikkert vært unngått om bilen hadde vært smartere enn sjåføren.

Men vi har ikke statistikk som sier noe om hvor mange ulykker som er unngått fordi sjåføren foretar et smart valg i en kinkig situasjon. Det er ikke til å komme fra at mennesket, som tross alt har utviklet seg over noen millioner år, er godt utstyrt med både syn, hjerne og ikke minst sosial intelligens. Vi er ganske gode til å vurdere situasjoner i løpet av en brøkdel av et sekund, og til å vurdere hvordan andre bilførere kan komme til å handle.

Fordelen med datamaskiner er at de ikke drikker gammeldansk. Av og til kan det likevel virke slik.

permitor@hotmail.com

Hør våre kommentatorer og gjest Ingrid Skjøtskift snakke om ordførerkandidaturet, Høyre-landsmøtet, Trøndelag Ap og D.D.E.

Følg Adresseavisen Meninger på Facebook og Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter