Langt tøffere tiltak er nødvendige for å unngå at biltrafikken øker i fremtiden. Spørsmålet er om politikerne tør å svinge pisken.

Byutredningen for Trondheim viser at det må kraftig kost til dersom veksten i biltrafikken ikke skal øke. I bunnen for all byutvikling og planlegging i Trondheim ligger forpliktelsen om nullvekstmålet fast. I en avtale med staten har Trondheim forpliktet seg til å sørge for at biltrafikken skal holde seg på samme nivå som i 2016. Dette til tross for at det, i følge utredningen, frem mot 2030 kommer til å bli om lag 40 000 nye innbyggere i trondheimsområdet som skal til og fra jobb, skole, trening og butikken.

Den nye rapporten som Adresseavisen omtaler i dag, viser at nullvekstmålet ikke kan nås uten at bilistene får tøffere restriksjoner. Hyppigere bussavganger, flere sykkelveier og holdningskampanjer er ikke er nok til å få oss til å sette igjen bilen hjemme. Dersom fremtidens Trondheim, med mange flere innbyggere, skal bli en by som fungerer, ren luft og god fremkommelighet, må mange flere ta buss, sykle eller gå. Alt tyder på at det målet bare kan nås gjennom å gjøre det dyrere å velge bilen i kombinasjon med enda flere sykkelveier, metrobusslinjer og forhåpentligvis en bybane en gang i fremtiden.

Nullvekstmålet har det lenge vært bred politisk enighet om. Avtalen mellom staten og Trondheim kommune sikrer statlige kroner til Trondheim dersom man innfører tiltak og restriksjoner som når nullvekstmålet. Skjer ikke det, vil Trondheim gå glipp av flere milliarder kroner i støtte til slike tiltak. Derfor er det viktig å finne de riktige virkemidlene som ikke skaper økt biltrafikk.

LES OGSÅ KOMMENTAREN: Midtbyen kan blomstre når bilene blir færre

Men veien mot et nullvekstmål i 2030 krever politisk mot og evne til å ta valg som vil få kommentarfeltene til å gløde og handelsstanden til å rope på flere biler i Midtbyen. Det er nå politikerne i Trondheim må vise at mål og fine formuleringen blir fulgt opp med politiske vedtak som får oss til å endre vaner. «Alle» er enige om at økningen i antall reiser i og rundt Trondheim ikke kan skje med privatbilen.

Langt vanskeligere er det å stå bak vedtakene når kritikken kommer. Risikoen for å bli straffet av velgerne ved kommunevalget i 2019 er absolutt til stede. Det er gode muligheter til å score billige politiske poenger i årene som kommer. Partier som ikke vil stå bak nye restriksjoner for bilene kan oppleve økt popularitet og oppslutning ved neste valg. Men uansett så vil Trondheim bli forandret frem mot 2030. Skal denne forandringen gi oss en bedre by å bo i, så trengs det folkevalgte som tør å stå i stormen for å skape denne endringen.

Lykkes vi ikke med å holde biltrafikken nede når befolkningen øker, vil vi ikke bare miste statlige milliarder de kommende årene. Vi vil få en by der problemene tårner seg opp og køene vokser. Problemene vi allerede opplever med støy, svevestøv og forurensinger vil bare fortsette å vokse.

Alt vil forandres i årene som kommer, og det er like greit å ta det innover seg allerede nå. Bilkjøring vil bli dyrt og tungvint. Det bør de som driver butikker i Midtbyen forholde seg til, og heller planlegge for en slik endring, enn å kjempe mot den. Det bør småbarnsforeldre som kjører ungene til og fra skole og trening også. Faktisk er det på tide for oss alle å innse at ingen ting blir som før. Alt er i endring, også når det gjelder måten vi transporterer oss på.

Det er like greit å innse det allerede nå: Bilen er ikke kommet for å bli.

LES FLERE KOMMENTARER FRA HARRY TILLER HER