Ta gondolbanen. Ny utsikten med et glass hvitvin. Gjør marka tilgjengelig for turister i sandaler og hawaiiskjorter. Er det en god idé?

Byer med respekt for seg selv og ambisjoner om å cashe inn turistkroner, bygger gondolbaner. De har gondol i Bergen, i Barcelona og i Rio de Janeiro. Nå lanseres på nytt ideen om en gondolbane til Våttakammen. Forrige gang, i 1965, ble en slik plan avvist. Det bør skje også denne gangen.

Arbeiderpartiets Tom Christian Lindvåg har sendt inn et forslag til bystyret der han argumenterer for at det bør igangsettes en utredning for å bygge en restaurant på toppen av Våttakammen i Bymarka. Samtidig ønsker han en gondolbane fra Ilsvika til toppen av utsiktspunktet. Lindvåg har trolig støtte for planene blant sine flertallsvenner i bystyret.

Opprinnelig skulle forslaget om å kartlegge interessen blant private aktører for å gå videre med planene behandles i bystyret torsdag kveld. Saken er utsatt siden rådmannen ikke har rukket å svare på spørsmålet. Likevel er katta ut av sekken, og ideen om nye inngrep i Bymarka kverner i næringslivet og blant byens politikere. Derfor er det nødvendig å advare mot gondolplanen allerede nå.

Det er bra at vi har politikere i bystyret med planer og ambisjoner for Trondheim. Kreative forslag bør opp på bordet og diskuteres i det offentlige. Det er lett å la seg begeistre over muligheten til å suse i en gondol 286 meter opp til Våttakammen, slå seg ned på restauranten og nyte solnedgangen over Fosenalpene. Det er jo slik man gjør det i utlandet, og i Bergen.

Gondolbyer rundt om i verden har gjort mye for turister som vil opp i høyden. Det er en flott opplevelse å ta banen opp til Fløyen i Bergen, til Sukkertoppen i Rio eller til Montjuic-høyden i Barcelona. Turister i Trondheim ville nok latt seg begeistre over en tur til Våttakammen også, men er det verdt det?

Bymarka i Trondheim er unik. Det finnes knapt en by med tilnærmet urørt natur så tett på bykjernen. Det er en verdi i seg selv, som våre politikere må ta godt vare på. En liten gondol ødelegger neppe marka, men vi ser en økende tendens til at noen vil spise opp marka bit for bit. Til sist ender vi opp med at marka vår blir lokalitet for tivoli, fornøyelsesparker og boligbygging. Planene om et vintersportsanlegg i lia ned mot Kobberdammen er fortsatt aktuelle, selv om initiativtakerne har problemer med å finne penger til prosjektet. Når nye planer om inngrep i marka nå lanseres, er det all mulig grunn til å sette foten ned.

Bystyret har vedtatt en plan for friluftsliv og grønne områder. Der tas det høyde for å tilrettelegge turstier og adkomster til marka. Tilrettelegging i enkelte områder av Bymarka er et godt tiltak for å få flere ut i naturen, men det kan ikke bety at våre turområder skal gjøres om til restauranter, alpinanlegg og asfalterte stier.

LES OGSÅ KOMMENTAREN: Lenge leve marka

Fremfor å markedsføre Trondheim som nok et tilskudd til gondolturismen, burde Bymarka i seg selv være nok å vise frem. Turistene og andre som ikke kan eller vil spasere langs stiene innover i marka, kan sette seg på Gråkallbanen og ta turen til Lian. Utsikten derfra er det ingen grunn til å skjemmes over. Bussen opp til Skistua er en annen utmerket måte å komme seg ut på. Har du lyst på kaffe og vaffel står Skistua og de andre serveringsstedene klare til å betjene deg. Det er kanskje ikke like fremoverlent som en gondolbane, men noen ganger må man lene seg bakover også.

PS: I forslaget om gondolbane lanserer samtidig Tom Christian Lindvåg en plan om en passasjerbåt på fjorden som kan frakte oss mellom Brattøra, Solsiden, Ravnkloa og andre deler av byen. Det er en langt bedre idé som kan bidra til å revitalisere tanken om byen som skulle møte vannet.

LES FLERE KOMMENTARER FRA HARRY TILLER HER