NRK bør ikke satse for mye på å konkurrere med kommersielle medier på deres hjemmebane.

Når krybben er tom, bites hestene. Det beskriver deler av norsk mediedebatt etter fremleggelsen av statsbudsjettet. Forslag om kutt i produksjonsstøtte til norske medier, samtidig som inntektene til NRK gjennom lisensen økes, har fått mediepolitikere og deler av mediebransjen til å se vekselvis rødt og blått. Vi mener at det trengs et sterkt NRK, men den offentlig finansierte allmennkringkastingen bør ikke bli for dominerende i det norske mediebildet.

Lite tyder på at NRK er blant de største truslene for økonomien i norsk mediebransje. Likevel bør NRK være varsom med å satse for sterkt på å konkurrere med private medier på deres hjemmebane, i form av det som med et antikvert ord gjerne kalles «nettavis».

De siste lesertallene for norske medier viste kraftig trafikkvekst for NRK på nett. Kanalen er nå nest største norske nyhetsnettsted i Norge etter VG, med 1,3 millioner daglige brukere. Det kan sees som et tegn på at NRK oppfyller sitt oppdrag, men også på at NRKs posisjon er i ferd med å bli i overkant dominerende.

Politikere og medieledere som mener NRK burde konsentrere seg om tv og radio og overlate internett til kommersielle aktører, kan mistenkes for å ri gamle kjepphester. Internett har nok kommet for å bli. NRK må treffe publikum også på nett, med så vel nyheter som underholdning, med brukervennlig tilgang til lisensfinansiert innhold.

Sammensmelting av tekst, levende bilder, lyd og brukergenerert innhold preger de fleste moderne medier. Samtidig er det lett å skjønne frustrasjonen hos store og små mediehus som i forsøk på å utvikle nye forretningsmodeller med betalt innhold, opplever at NRK siterer eller dekker de samme sakene «gratis» på nett.

NRK bør bruke sin unike posisjon og tillit til å bli bedre på samarbeid og deling med andre medier, av hensyn til både publikum og norsk offentlighet. Da blir det lettere å forsvare lisensøkning i en tid hvor de fleste medier preges av langvarige utgiftskutt.