Olavsfestdagenes holdning til offentlige anskaffelser er klinkende klar: Vi skal følge regelverket.

Lov og forskrift om offentlige anskaffelser er komplisert og vi har ikke kompetansen innomhus, derfor har vi leid inn bistand til å forberede og gjennomføre anskaffelser hos det velrenommerte konsulentfirmaet PwC, som skal sikre at vi har gode anbudsforespørsler og at vi evaluerer og kommuniserer med leverandørene på korrekt vis.

LES OGSÅ: Olavsfestdagene stiller problematiske krav til dem de kjøper tjenester av.

Det er likevel vi som har ansvaret, selvsagt, men vi har vært så trygge som vi kan være på at vår praksis for offentlige anskaffelser har vært ryddig og innenfor loven. Nå har Adressa funnet fram til en advokat – etter vår forstand en meget kompetent advokat – som sier at vår praksis er uvanlig. Advokaten «sier ikke at festivalen bryter loven, men hun utelukker det heller ikke.» (Adressa 24. juli). Det viser hvor komplisert dette er, at heller ikke eksperten på området er sikker. Og det til tross for at hun har sittet i KOFA, som nettopp avgjør tvilssaker i anskaffelsesregelverket, i en årrekke. Hun har også skrevet kommentarutgaven til lov om offentlige anskaffelser.

LES OGSÅ: Hevder Olavsfestdagene truet med «mediekjør» om de ikke fikk arrangere konsert i Nidarosdomen

Vi i Olavsfestdagene har ikke forsøkt å skjule noe som helst, alt vi har gjort er transparent og tilgjengelig for alle – nettopp fordi vi er opptatt av å følge både bokstav og intensjoner i regelverket. Så snart festivalen er over, vil vi gå inn i denne kompliserte materien og finne ut om vår praksis er god eller ikke. Skulle det vise seg at vi har operert ulovlig eller i en eller annen gråsone, så vil vi selvsagt endre den praksisen.

LES OGSÅ: Olavsfestdagene stiller problematiske krav til dem de kjøper tjenester av.

LES OGSÅ: I 2015 gikk Olavsfestdagene med en million i overskudd