Fraværsregelen fungerer: Det har dermed ikke blitt færre elever som fullfører videregående skole, det har blitt flere, skriver innsenderen.  Foto: Illustrasjonsfoto: Thomas Brun, NTB Scanpix

Noen påsto at det kom til å føre til en «dropout-garanti», de tok kraftig feil

Fraværsgrensen er fantastisk. Elever har til sammen, ved utgangen av dette skoleåret, vært i 4,7 millioner flere timer på skolen.



Om dette ikke er positivt for elevene og deres læring, så vet ikke jeg. Noen ungdomspartier og parti på venstresiden påsto at dette kom til å føre til en «dropout-garanti», de tok kraftig feil. Antallet elever som ikke får karakterer i et fag går faktisk litt ned. Det har dermed ikke blitt færre elever som fullfører videregående skole, det har blitt flere. Vi kan også kose oss med at de elevene som nå går ut av videregående skole har fått tilegnet seg mer kunnskap. For når fraværet går ned går kunnskapene opp!

LES OGSÅ lederen: Fravær og frafall ikke samme sak



I vår ble jeg ferdig med tre års videregående opplæring. Jeg opplevde hvordan feilinformasjon og hard språkbruk preget debatten om de nye fraværsreglene.

 LES OGSÅ: Marcus skuler ikke skolen slik som i fjor

Elevorganisasjonen har blitt motbevist, og jeg håper at den snur. For om en ordning har en så stor positiv effekt på norsk skole, som fraværsgrensa, bør den få bli. Mindre fravær bør være i elevorganisasjonens egeninteresse. Fraværsgrensen har vært litt streng, men den har gjort at lærere og spesielt elever har skjerpet seg.

LES OGSÅ: Fraværstallene stuper

Elevene må faktisk dokumentere sitt fravær, og kan dermed ikke lenger være borte uten noe grunn. Lærere må faktisk plukke opp elevene som sliter, og kommunisere at de må komme seg tilbake på skolebenken.



Det er bra at parti som Høyre og Frp står ved fraværsgrensen. Det sørger for at flere elever er på skolen og ikke hjemme.

LES OGSÅ: Både skeptiske og positive til fraværsgrense

Det sørger for at elevene velger skole foran skulk. Og det sørger ikke minst for mer, og ikke mindre kunnskap i skolen.