- Jeg skulle ønske det var en deling av marka, og at syklistene hadde egne stier. Det er vanskelig med både fotfolk og syklister sammen på smale stier i marka. Noen syklister er veldig høflige, men jeg har opplevd det motsatte også. Noen sykler veldig fort og da blir jeg skremt. For meg som både ser og hører litt dårlig er det ikke så lett å oppfatte at de kommer. Og det er trist å se at en del stier blir ødelagte, sier Ingeborg Fjetland.

Sterke meninger

Hun kom fra Elgsethytta da vi snakket med henne. Der hadde hun vært sammen med en gjeng turfolk som hadde diskutert onsdagens debattinnlegg i Adresseavisen. Der skriver Einar Weidemann at Trondheim kommune har vært handlingslammet når det gjelder den stadig økende sykkeltrafikken i marka i Trondheim.

Meningene er sterke om syklister i marka. Noen av folkene i følget til Fjetland er på turer i marka både til fots og på sykkel. De fleste mener syklister og fotfolk kan bruke de samme stiene i marka, så lenge de tar hensyn til hverandre.

Stien opp til geitfjellet i Bymarka.

Noe av problemet er at for en del syklister blir grusveiene ikke utfordring nok. De vil ut i terrenget og kommer da ut på smale stier hvor det blir trangt og vanskelig å passere. Da oppstår konfliktene.

Mangel på høflighet

Et eksempel er stien fra Henriksåsen ned til Grønlia. Der er det fine forhold for downhill for syklister. Når syklister kommer nedover i en viss fart er det ikke enkelt å stanse. Da har markatravere opplevd å måtte hoppe ut av stien. Og de som er ute for å trene på sykkel har en hastighet som gjør at det lettere oppstår irritasjon.

Stien som går fra Vintervatnet til Grønlia.

Les også: Krasj i forventninger utløser sinne

- Jeg synes det er naturlig å vike for dem som går. Jeg sykler også en del i Ungarn. Der har jeg sett en utvikling hvor gående, syklister og bilister tar mer og mer hensyn til hverandre. Folk er rett og slett mer høflige. I Norge er det motsatt, sier Gunnar Hansen.

- Dessverre en del «idioter»

Han sykler både på landevei og i marka og mener holdningsskapende arbeid er den viktigste jobben som må gjøres.

- Vi må stikke hull på en del lite gjennomtenkte argumenter som er ute og går mot syklister. Og så er det dessverre en del «idioter» som sykler også.

Les også: Det er lov å bruke hodet, selv om man har hjelm på det

- Det er desverre en del «idioter» som sykler, sier Gunnar Hansen. Han beviste forøvrig at meierismør kan fungere like bra som brelett i NTNUs interne sykkelkonkurranse. Her sammen med Karina Bjørkedal og Mads Saurstrø .

Han syklet fra Ferista og opp til Skistua onsdag i en intern konkurranse i NTNUs kommunikasjonsavdeling.

Lite hyggelige blikk

En av de andre i følget, Mads Saurstrø, ga opp å sykle på Ladestien etter første turen der.

- Jeg synes det ble for mye folk, hunder og barnevogner. Blikkene jeg fikk var lite hyggelige. Jeg har forståelse for det og synes at jeg som syklist kom i veien for dem som gikk på stien, forteller Saurstrø.

I et svar på Weidemanns debattinnlegg i Adresseavisen tirsdag sier kommunen følgende: «Sykling inngår også i begrepet friluftsliv, og det legges i planen opp til å videreføre tradisjonen med at alle er velkomne til å ferdes over alt, men der alle også har en uttalt plikt til å ta hensyn til andre brukere og brukergrupper.»

- Egne stier en håpløs tanke

Sportslig leder i Trondhjems Velocipedklub, Erik Gravås, har ingen tro på at terrengsyklistene skal få egne stier å sykle på.

Meningene er sterke om syklister i marka. I følget til Ingeborg Fjetland er det sterke meninger om saken.

- Bymarka er jo ferd med å gro igjen. Terrengsyklistene bidrar til at stisytemet opprettholdes. Og når vi er ute å sykler på kveldstid er det nesten ikke folk å se i marka. Jeg har inntrykk av at de som går på tur i marka for det meste benytter grusveiene, sier Gravås.

Les også: Har undersøkt hvordan stier i marka slites av sykkel og hest

- Få konflikter

Han mener også at det ikke er veldig mange konflikter mellom gående og syklende.

- Selv har jeg vel opplevd konflikt en gang, da vi kom syklende. Det var en kar som brølte til oss. Han jeg syklet sammen med falt av sykkelen. Jeg tror det kommer av at folk synes det blir voldsomt og skvetter når det kommer folk på sykkel. Men mitt viktigste bidrag i debatten er at marka skal være tilgjengelig for alle og at jeg ikke opplever mange konflikter. Og så finnes det jo også folk i sykkelleiren som bør ta mer hensyn, sier Gravås.