Kommunalråden er enig med Høyres Yngve Brox i at det må åpnes for å bygge høyere i Trondheim sentrum enn dagens planer tillater.

– Ja, mange plasser i Trondheim må vi få bygge høyere enn i dag. Midtbyplanen, som er fra 1981, praktiseres i praksis ikke. Nå må vi vurdere hvor vi kan fortette, og hvor vi ikke kan gjøre det, sier Waage.

«Hva skaper et attraktivt bysentrum» var tema under Sparebank 1 SMNs næringskonferanse på Britannia hotell i tirsdag ettermiddag, og Waage og Brox møtte Odd Reitan, daglig leder Rigmor Bråthen i Midtbyen Management, kommunikasjonsrådgiver Torgeir Anda og Adresseavisens kommentator Gunnar Okstad til debatt.

Midtbyplanen fra 1981 fastslår at nye bygninger i sentrum ikke skal være høyere enn fire etasjer, men har det har blitt gjort unntak underveis. Waage mener fortsatt at områdene rundt Nidarosdomen skal skjermes, men at man lenger sør i Midtbyen må kunne bygge høyere.

Brox mener også politikerne må aksepteres at det bygges høyere, og dessuten at eierne i større grad får gjøre strukturelle endringer i byggene de sitter på.

Vil bygge boliger

Det er gode nyheter for Odd Reitan, Trondheims desidert største eiendomsbesitter. Gjennom selskapet E.C. Dahls Eiendom eier han 58 av Midtbyens beste eiendommer, og det siste kjøpet var selveste Britannia.

KOMMENTAR: Hva vil du, Odd Reitan?

KRONIKK: Med hjerte for Trondheim og Midtbyen

Reitan ser på eiendommene sine som tomter hvor det kan bygges nye boliger på toppen.

– I dag bor det 4000 i Midtbyen, men det burde bodd 10 000 der, minst. Vi har mange tomter hvor vi kan bygge nye boliger, sier Reitan.

E. C. Dahls Eiendom har i flere år jobbet med prosjektet Midtbykvartalet, der planen er å bygge nytt i kvadranten mellom Thomas Angells gate og Olav Tryggvasons gate. Utfordringen har først og fremst vært antall etasjer.

– Vi har blitt utfordret av E.C. Dahls Eiendom, og den diskusjonen må politikerne tørre å ta, sier Brox.

Butikkene i Midtbyen har rundt 15 prosent av den totale varehandelen, en nedgang fra 21 prosent i 2000. Politikernes vedtatte mål er at handelen skal øke med 25 prosent de neste fem årene. Rigmor Bråthen i Midtbyen Management sier at målet står fast, men medgir at de jobber i motvind.

Vil erstatte p-plasser

Ifølge Waage og Brox står politikerne i Trondheim samlet bak dette målet, men Reitan stilte spørsmål ved om det er enighet om det blant politikere og byråkrater.

– Jeg tror ikke det. Er det noen som vil gjøre det lettest mulig å komme seg til byen, mens det samtidig sitter noen på et kontor og vil gjøre det vanskeligst mulig, spør Reitan, som i løpet av ti år ønsker seg gratis kollektivtransport inn til byen og parkering under Olavs Tryggvasons gate og under Torvet.

Parkeringsmulighetene i byen ble tema igjen og igjen i debatten. Ifølge Geir Waage har 295 offentlige parkeringsplasser forsvunnet siden 2007, og Ap-politikeren bekreftet i går at de ønsker å erstatte alle disse.

– Mathall på Torvet

Den tidligere kommunikasjonsdirektøren i oljeselskapet Det norske, Torgeir Anda, mener derimot at parkeringsdebatten er et blindspor, og etterlyser flere opplevelser som gjør at folk trekker til sentrum. Deriblant en mathall i nærheten av Torvet. I det fikk han støtte fra Reitan.

– Torvet er for stort og det er for kaldt, og det er vi i ferd med å gjøre noe med. Vi skal ha en mathall i Trondheim, og den skal ligge på Torvet. Noe annet er galskap, sier Reitan.

Geir Waage ble spurt om han vil tillate det, men ga ikke tommelen opp.

– Jeg vet det jobbes med andre alternativer, på steder hvor det passerer enda flere enn på Torvet. Å sette opp, jeg holdt på å si «peise opp», en permanent hall på Torvet er jeg skeptisk til, sier Waage.

Oppover: Arbeiderpartiets kommunalråd Geir Waage (t.v.) mener eiendomsbesittere som Odd Reitan må få bygge høyere i Midtbyen. Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN
Lettere: Høyres kommunalråd Yngve Brox etterlyser flere parkeringsplasser og lettere fremkommelighet i sentrum. Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN