Fram til 2025 gjennomfører Miljøpakken i Trondheim flere hundre små og store prosjekter både for deg som går, sykler, tar buss eller kjører bil. Målet er å redusere CO2 utslippene samtidig som byen skal bli mer attraktiv og lett å ferdes i. Nå inviteres du til å gjøre noe med dine transportvaner.

Dagen før jeg skulle over i ny stilling som leder av Miljøpakken i Trondheim kommune kom den noe overraskende nyheten, og ikke minst bekreftelsen. 195 av verdens ledere var enige om at vi trenger å endre oss og å redusere vår påvirkning på vårt klima. Overraskende for mange, også meg, var målet ambisiøst og bekrefter at mange lands ledere nå er bekymret over den klimautvikling vi ser. Derfor ble klimamålene skjerpet og derfor skal de også oppdateres hvert 5. år. At dette betyr endring for oss i Trondheim er selvsagt, men hva vil det bety?

Trondheim er i endring. Befolkningen i og rundt Trondheim vokser raskt med mer enn 3000 nye innbyggere hvert år. Vanligvis betyr flere folk mer trafikk, lengre køer og dårligere luft. Altså en utvikling stikk i strid med den vi trenger for å stabilisere vårt klima. Endringen i Trondheim er heldigvis ikke helt som andre steder. For hos oss skjer noe vi alle kan være stolte av. I tillegg til at kommunen har hatt en strategi om å bygge tettere de siste 15 årene, har Trondheim også siden 2008 mottatt miljøpakker fra et tett og forpliktende samarbeid mellom Trondheim kommune, Sør-Trøndelag fylkeskommune og Statens vegvesen. Hundrevis av små og store bompengefinansierte infrastrukturtiltak er rullet ut for å gjøre det enklere og mer attraktivt å velge en mer miljøvennlig transport. Innbyggerne i Trondheim har respondert positivt. Flere går, flere sykler og flere tar buss. Siden 2010 har andelen sykkelturer økt med 33 prosent, andelen gåturer har økt med åtte prosent, kollektivreisene har økt med 38 prosent og det er 11 prosent færre bilturer. Fra 2013 til 2015 har også andelen skolebarn som blir kjørt til skolen sunket fra 21 til 17,73 prosent.

Selv om resultatene så langt er gode kan vi ikke stoppe nå. Skal vi skape en enda mer attraktiv by og samtidig møte klimautfordringene, så krever det mer av oss. Flertallet i bystyret i Trondheim søker nye løsninger og utreder nå hva som skal til for å redusere våre klimautslipp innenfor alle sektorer så mye som 70-90 prosent. Samtidig sitter vi i bymiljøforhandlinger med staten som følge av Stortingets klimaforlik. Der forhandles det om bruk av milliarder av statlige kroner for å sikre at all vekst i persontransporten i storbyområdene skjer i form av kollektivtransport, sykkel og gange. Det er store miljøpakkeplaner framover. Det skal bygges nye veger og bruer for å sikre at de som må kjøre bil lettere kommer fram, superbusser skal rulles ut og sykkelveger, fortau og miljøgater skal etableres der du bor og reiser. Dette for å kutte køer og utslipp av klimagasser, og for å sørge for at alle skal komme lett og trygt fram i byen.

Miljøpakken har så langt virket godt, men nye og store utfordringer venter når all byvekst skal løses uten at bilbruken øker. Mine kolleger forteller meg at 6000 fremdeles kjører sin egen bil til jobb i Midtbyen hver dag, og at det i snitt kun sitter 1,1 person i hver av disse bilene i rushtiden. Noe av årsaken er at flere fremdeles parkerer gratis på jobb i Midtbyen og at 80 prosent av pendlerne fra nabokommunene kjører bil til jobb samtidig med at regionbussen og toget går. Jeg har lært at 32 000 av våre bilturer i Trondheim er kortere enn 1 km hver dag, og at halvparten av oss nordmenn går mindre enn 500 meter per dag. Jeg har lært at 110 000 har mindre enn 15 minutter å gå til Midtbyen eller et lokalsenter, og at 40 000 av oss har mindre enn 30 minutter gangavstand til Torvet. Det er mye vi enda kan gjøre med våre reisevaner i Trondheim.

De neste ukene diskuterer og behandler politikerne i Trondheim og på fylkesnivå hvilke nye tiltak som skal prioriteres, finansieres og gjennomføres i Miljøpakken de neste fire årene. Målet er at flere trondheimere skal endre sine reisevaner. Er du klar for å endre dine?