E.C. Dahls er et bryggeri på lånt tid. Derfor vil det ikke være overraskende hvis de ansatte i dag får en nokså dramatisk beskjed.

Et bryggeri er ikke hva det en gang var. Før var det et lokalsamfunn og en regions stolthet. Det er også den eneste grunnen til at Ringnes-konsernet, som igjen eies av den danske giganten Carlsberg, fortsatt har noen lokale tapperier og bryggerier i Norge. Mange er allerede lagt ned.

Da Trondheim var en europeisk fotballby for noen år siden, ble det sagt at byen har tre ting å være stolt av: Nidarosdomen, Rosenborg og E.C. Dahls. Nidarosdomen vil nok stå lenge. Rosenborg vil trolig gå både opp og ned. Men det er svært usikkert hvor lenge byen vil ha et stort bryggeri.

Det er gjerne ølbryggingen som blir holdt frem når det er snakk om E.C. Dahls. Det er der det lokale preget fortsatt har betydning. Men det handler også om mange arbeidsplasser knyttet til tapping av mineralvann fra anlegget i Stiklestadveien.

Brusen ryker trolig før ølbryggingen. Det er to grunner til det: For det første fordi det er enda større industrielle fordeler ved å samle produksjon av mineralvann enn brygging av øl. Det lokale føleriet er det andre argumentet som kanskje gjør at eierne vil være varsomme med nedlegging. Hvis ølbryggingen flyttes, i hvert fall den som er merket med Dahls, betyr det at Ringnes kan miste store markedsandeler. Markedsutvikling et er et språk eiere og ledelse forstår.

Om brusen tappes på Gjelleråsen nord for Oslo, betyr det fint lite for kundene i Midt-Norge. For de ansatte er en tapt arbeidsplass ille enten det handler om øl eller brus. Slaget om brusen handler om hvem som har billigst produksjon og mest effektiv distribusjon og logistikk.

Uansett hvilken beskjed de ansatte på E.C. Dahls får i dag, lever virksomheten på lånt tid. De industrielle hensynene trekker i retning større enheter. Og det vil vinne frem, fordi vi kundene aksepterer at det er slik. De fleste av oss kjøper det ølet og den brusen som er billigst, ikke den som har det riktige navnet.

Men aldri så galt at det ikke er godt for noe. Mikrobryggerier har forandret nordmenns forhold til øl. Noen av dem kan vokse på de kundene som forakter industriproduksjon i stor skala og som velger å betale litt ekstra.