Da sitter vi her igjen, da - med ferieangst. Først var det passkø, så ble det streik, og så ble det streik igjen. Blir det tur til Toscana? Langhelg med min kjære, barnefri og bryllup? Vi skal reise nå på torsdag - med SAS. SAS som nå har 900 piloter i streiker. Og jeg støtter pilotene!

For pilotene i SAS driver ikke lønnskamp, men en kamp for å holde på viktige prinsipper for den skandinaviske samfunnsmodellen. Det er en kamp for å bevare pilotenes arbeidslivsmodell, med retten til forhandlinger og faste ansettelser.

Pilotene melder om at de blant annet har gått med på en betydelig lønnsnedgang, og opptil 60 timers arbeidsuke. Dette er vilkår vi i de fleste arbeidsgrupper prøver å forhandle oss bort fra. Det sier mye om hva pilotene i SAS er villige til å bidra med for å få arbeidsplassen sin opp og gå igjen.

Samtidig får vi forbrukere høre at SAS har søkt om konkursbeskyttelse i USA. Dette ble gjort etter at ledelsen i SAS kom med nye krav på slutten av forhandlingene som pilotene ikke kunne godta. Har pilotene i SAS blitt holdt for narr? Mye tyder på at ledelsen i SAS her trengt en syndebukk inn mot en prosess for konkursbeskyttelse.

Dette smaker bittert etter at vi som forbrukere ble fortalt av en nærmest frådene SAS sjef, at pilotene ville jage bort eventuelle investorer ved streik. Så hvem kommer jeg til å hytte med neven mot når kanseleringen på reisen til pizzaens hjemland mest sannsynlig tikker inn? Ikke pilotene i SAS!

Interessert i debatt? Les flere innlegg her!

Bli med i Midtnorsk debatt sin Facebook-gruppe