At prosjektet superbuss i Trondheim nå har tidsnød, må ikke føre til forhastede løsninger og dårlig kontroll på utgiftene.

Gitt at alt går etter planen og blir så bra som politikerne har håpet, vil byens innbyggere ha et nytt og supert kollektivtilbud høsten 2019.

Med en anslått totalkostnad på 2,5 milliarder kroner, der staten betaler halvparten, er dette et gigantprosjekt med stor fallhøyde. Det er risiko både for kostnadssprekk og forsinkelser, noe som igjen kan medføre ekstrakostnader.

Det er ikke meningen å male fanden på veggen. Forhåpentligvis er både fremdrift og kostnader under kontroll. Prinsippet om å opprette tre superbusslinjer med hyppige avganger og med materuter på tvers, kan vise seg å være fremtidsrettet. Uansett er dette for lengst vedtatt. Nå handler det om at partene som samarbeider om dette gjennom Miljøpakken, kommunen, fylkeskommunen og staten, lykkes med å koordinere og gjøre kloke valg som ikke forsinker fremdriften.

Når AtB og prosjektledelsen legger frem en liste over kritiske tiltak som det haster med å gjennomføre, er det både et signal om tidsnød og en synliggjøring av prioriteringer. Det er ikke lite som skal gjennomføres: Ombygging av holdeplasser og veier, bygging av kollektivfelt og snuplasser, innkjøp av busser og hundre andre tiltak.

Viktigst av alt er det at Trondheim får et kollektivtilbud som er tilpasset morgendagens innbyggertall, bosettingsmønster og miljøkrav. Like viktig er det at superbussene oppleves som en reell forbedring og et attraktivt alternativ til å kjøre med privatbil. At det blir noen færre holdeplasser, er ikke nødvendigvis et stort problem, de aller fleste reisende vil fortsatt finne en bussholdeplass innen gangavstand.

LES OGSÅ KOMMENTAREN: Et pengesluk på hjul

Et større problem er det at bussene på mange strekninger blir nødt til å stange i samme kø som bilene. Det hjelper at det nå blir bygd flere nye kollektivfelt, men hvis superbussen ikke oppleves som et bedre tilbud, fortjener den ikke sitt ambisiøse navn. Superbussen er et prosjekt som er for dyrt og for viktig til ikke å lykkes.