Den som takker nei til 26,7 milliarder kroner er enten tjukk i huet, henger opp politiske snubletråder, eller har veldig stor selvtillit.

I debatt: Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) i Sør-Trøndelag og Nye Veier-direktør Ingrid Dahl Hovland er to av aktørene i dragkampen om E6-bygging. Foto: Berit Baumberger

Virkelighetsbeskrivelsen spriker mye i innspurten for beslutning om ja eller nei til tunneler og planlegging av fire felt på E6 mellom Trondheim og Stjørdal. Pågår det et skittent politisk spill, der det handler om å gjøre det vanskelig for meningsmotstandere? Eller er det en renslig tautrekking, der bymiljø og klima står mot trafikkhensyn?

LES OGSÅ: Dette er regjeringens veiselskap Nye Veier AS

Kommunestyrene i Malvik og Stjørdal har sagt ja til reguleringsplanen for veistrekningen. Politisk behandling i Trondheim står for tur. Hvis Trondheim sier ja, er regjeringens veiselskap Nye Veier AS klar til å starte bygging. Hvis bystyret sier nei, er det en risiko for at det verken blir bygd ny E6 øst eller sør for Trondheim. Staten lokker med 26,7 milliarder kroner til tre veiprosjekter som til sammen er 115 kilometer lange: Fra Ulsberg til Melhus (E6 sør) og de to strekningene Ranheim–Værnes og Kvithammar–Åsen (E6 øst).

LES OGSÅ: Dette er Vegforum Trøndelag

Alle som vil ha vei, og dem er det mange av, roper ja, sett i gang! Det er mange grunner til at dette bør være en opplagt sak. I mange år har problemet vært det motsatte av hva det er nå, at staten ikke vil punge ut. Likevel er det slett ikke enkelt:

Rekkefølgen: Skal øst eller sør bygges først? Lenge før regjeringens nye veiselskap så dagens lys, ble trønderske politikere enig om en prioritering av store samferdselsprosjekt. De ville prioritere vei sør for Trondheim og tog nord for Trondheim. Derfor klabbet det seg til da Nye Veier kom til at de vil snu på rekkefølgen. Statsselskapet har fått frie tøyler, og har bestemt seg for at av E6 sør og øst for Trondheim, mener de E6 øst er mest samfunnsøkonomisk lønnsomt og bør bygges først. Fylkesordfører i Sør-Trøndelag, Tore O. Sandvik, frykter at det vil føre til at E6 sør vil bli skjøvet og skjøvet og aldri vil bli bygd. På den andre siden står flere av hans egne partifeller, blant dem ordfører Ingrid Aune i Malvik.

Bil eller bane: I Trondheim er det en politisk stemning for at jernbane på dobbeltspor må bygges før det kan bli aktuelt å ruste opp E6. Risikoen er dermed tilstede for at det aldri blir noen E6-utvidelse, fordi moderne jernbane gjennom Malvik kan bli et meget kostbart prosjekt.

Settes bymiljøavtalen i fare? Dette er kronargumentet for regjeringens politiske motstandere, og dem er det mange av i Trøndelag. En av de nærmeste dagene går det et felles brev fra Tore O. Sandvik og hans partifelle, ordfører Rita Ottervik. I brevet ber de samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) garantere at Trondheim ikke risikerer å miste belønnsingspenger fra staten, hvis E6 øst blir rustet opp.  Om det blir ja eller nei fra Trondheim kan være avhengig av et slikt svar. Det står 3,8 milliarder kroner på spill, men mot 26,7 milliarder blir selv det småpenger.

Klimadugnaden: Er det særlig musikalsk å klemme på med veibygging når atmosfæren er i åndenød med altfor mye CO2?

Lokal dragkamp: Det er sannsynligvis uenighet i den rødgrønne flertallsalliansen i Trondheim.

Partipolitikk: Nasjonalt styrer Høyre og Frp, i Trøndelag er det de røde og grønne som har makten. Dette er en kime til vanskeligheter, selv om Senterpartiets Tomas Iver Hallem, i god Sp-tradisjon, har et svært pragmatisk og avslappet forhold til fargen på veipengene.

LES OGSÅ: Regjeringens temaside om veier

Vei, eller ikke vei? Hvis Trøndelag sender veimilliardene i retur, er det nok av andre steder i landet som veldig gjerne vil ha dem.

Høyre i Trondheim kritiserer rådmannen for å prioritere jernbane fremfor motorvei østover. Bildet er fra Væretunnelen. Foto: Glen Musk, Adresseavisen