I mai i år begynte egne veiledere fra Skatteetaten i Trondheim å ringe til folk som kan tenkes å ha byggeplaner, enten fordi de nylig har kjøpt bolig eller fordi de har søkt om byggetillatelse.

Prosjektet har navnet Tett på Trondheim og er et samarbeid mellom Skatteetaten, Arbeidstilsynet og Trondheim kommune. Formålet er å påvirke forbrukeren til å ta informerte valg, og slik redusere etterspørselen etter useriøs arbeidskraft i byggenæringen.

Bygger relasjoner

Nå har Skatteetaten kommet med en evalueringsrapport av prosjektet så langt, og hovedkonklusjonen er at både forbrukere og byggebransjen er positive. I rapporten står det at de forbrukerne som har hatt telefonsamtale med veilederne fra Tett på har økt kunnskapen sin og dermed fått mer bevissthet ved valg av håndverkere.

- Når vi ringer rundt bygger vi relasjoner, samtidig som vi får gitt viktig kunnskap. Det er helt klart en fordel å komme tett på dem som går med byggeplaner, og det gjør vi med å ringe istedenfor å bare sende en epost, sier satsingsleder Anne Mette Christiansen i Skatteetaten.

Tilbakemeldinger fra forbrukerne viser også at den personlige kontakten med Skatteetaten har stor påvirkning. Forbrukerne er også enige om at dette bidrar til å redusere etterspørselen etter useriøse håndverkere,

Kan bli landsdekkende

Derfor avsluttes rapporten med at Skatteetaten i Trondheim vil anbefale Tett på-prosjektet også til resten av landets Akrim-satsing. Akrim er en forkortelse for arbeidslivskriminalitet, og ifølge rapporten er det bred enighet om at akrim har blitt en omfattende trussel mot den seriøse delen av arbeidslivet.

Evalueringsrapporten viser til at prosjektet er målrettet og fremtidsrettet.

- Vi mener å ha belegg for å hevde at Tett på Trondheim har gitt et solid bidrag til regjeringens bestilling om å mobilisere forbrukerne til å ta informerte valg. Vi har videreutviklet og konkretisert tettpå-metoden i samarbeid med bransjen, står det i rapporten som konkluderer med at «vi mener det foreligger svært gode grunner for å anbefale at Tett på Trondheim utvides til å bli et landsdekkende tiltak».

Skatteetaten i Trondheim kan foreløpig ikke si hvor langt dette har kommet.

Mange å ringe

Målgruppen i prosjektet har vært personer som har levert byggesøknader, vært på forhåndskonferanse hos byggesakskontoret eller kjøpt bolig i Trondheim kommune. Antallet byggesøknader ligger på cirka 2000 per år. Gjennomsnittlig boligkjøp per år i Trondheim kommune ligger på cirka 5000.

I telefonsamtalene med disse gir serviceteamet veiledning, tips og anbefalinger om hvordan man kan undersøke om håndverkeren er seriøs. Ifølge rapporten er 42 prosent enig i at det er enklere å velge seriøse håndverkere etter telefonsamtalen.