Høyre og Fremskrittspartiet vil flytte forvaltningsansvaret for motorferdsel i utmark fra fylkesmann, Miljødirektoratet og Miljøverndepartementet til kommunene.

- Det vil være et nasjonalt regelverk, men kommunene skal fatte beslutninger og gi dispensasjoner om motorferdsel i utmark, sa Høyre-leder Erna Solberg under torsdagens pressekonferanse med Frp-leder Siv Jensen på Sundvollen.

Ordfører Jorid Jagtøyen (Sp) i Melhus er fornøyd.

- Det handler ikke om villmannskjøring til alle døgnets tider. Det handler om at vi skal få forvalte selv, og regulere med traseer i hyttefelt, sier Jagtøyen.

- Mindre ulovlig kjøring

Hun tror det blir mindre ulovlig kjøring, når kommunene får lov til å opprette skuterløyper hvor de ønsker.

- Det har vært en del ulovlig kjøring, uten skilter og uten lys. Jeg tror at hvis det åpnes for mer lovlig kjøring, kan vi få bort ulovlig kjøring, sier Jagtøyen.

Ordfører Inga Balstad (Ap) i Selbu er også glad for å få et større handlingsrom lokalt.

- Det betyr at beslutningene tas nærmest der man har utfordringene, og har mulighet til å ta den beste avgjørelsen. Vi ønsker ikke et frislipp av skuterkjøring uansett, sier Balstad.

-Tilbud til turister

Åfjord kommune søkte nylig om å bli forsøkskommune for motorisert ferdsel i utmark. Ordfører Vibeke Stjern (Ap) regner nå med at søknaden blir unødvendig. I forbindelse med søknaden fant Åfjord kommune en egen trasé, som var egnet for motorisert ferdsel i utmark.

- Vi søkte fordi snøskuterkjøring er en stor interesse i Åfjord. Dessuten ønsker vi å ha et tilbud til turistene, slik at vi kan transportere dem med skuter til fiskevann på fjellet om vinteren. Vi var også den eneste kystkommunen som søkte om å bli forsøkskommune, sier Stjern.

Nestleder Vegard Sandhals i Åfjord snøskuterklubb jubler også over utspillet fra landets påtroppende regjering. Sandhals har til nå måttet søke kommunen om å få lov å kjøre snøskuter til hytta på Momyra i Åfjord.

- Da har vi fått innvilget sju turer hver vinter. Det blir ikke det store. Det tar fort halvannen time å gå dit på ski, sier han.

- Kan kjøre til Sverige

Ordfører i Meråker, Bård Langsåvold (Ap), håper turister og hyttefolk ikke lenger må kjøre til Storlien eller Åre for å kjøre snøskuter.

- Vi klarer aldri å konkurrere med Åre, som er en diger turistmaskin. Men det kan hende det betyr noe for turistene i grensetraktene, som nå kjører bil til Sverige for leie snøskuter. Nå kan de kanskje kjøre fra Meråker og inn i de svenske leder i stedet, sier Langsåvold.

Som de andre ordførerne understreker han at nye skutertraseer skal reguleres, og at det skal tas hensyn til reinbeite, hytteeiere og skiløpere.

- Det skal ikke være fritt frem. Ellers blir det vilt kaos, som ingen vil ha, sier Langsåvold.

Strengt for firhjuling

Lovforslaget fra Høyre og Fremskrittspartiet innebærer også at forvaltningen av kjøring med firhjuling flyttes til kommunene. Her vil ordførerne være mer restriktive.

- Firhjuling på barmark skal vi ha minst mulig av, de lager stygge spor og sår. Det skal kun være strenge nyttekjøringsløyver som i dag, sier Langsåvold.

- Gir økt trafikk

I 2000 åpnet Miljøverndepartementet for at åtte kommuner kunne være med i en forsøksordning, hvor de fikk lov til å etablere snøskuterløyper til fritidskjøring. Blant annet Røros er med. I vår bestemte den avtroppende regjeringen at ordningen skal utvides til 40 kommuner. Men det nye forslaget fra Høyre og Fremskrittspartiet vil omfatte alle kommunene.

Forsker ved Norsk Institutt for naturforskning, Margrete Skår, evaluerte ordningen i 2005.

- Hovedkonklusjonen var at motorferdselen økte i omfang. Å innføre rekreasjonskjøring som lovlig kjøreformål kommer fort i konflikt med både hyttebebyggelse, biologisk mangfold, sårbar natur og friluftsliv, sier Skår.

Hun forteller at konflikten var mest uttalt i Fauske, hvor rekreasjonsløypa gikk i tilknytning til et utfarts- og hytteområde, og minst i kommuner som Stor-Elvdal, hvor den går i et grisgrendt område.

- For å unngå konflikter med folk bør en legge skuterløypene i urørt natur. Men da får du konflikter med friluftslivs- og vilthensyn, sier Skår.

- Trist for friluftslivet

Fagsjef for naturforvaltning i Den Norske Turistforening, Kjartan Askim, kaller gårsdagens nyhet fra regjeringsforhandlingene en trist dag for friluftslivet.

- Dette det noe det store flertallet av den norske befolkning ikke ønsker, det viser alle undersøkelser. Det vil føre til langt mer snøskuterkjøring i norsk natur. I Finnmark og Sverige ser vi at antallet skuterløyper har økt opp gjennom årene, og det tradisjonelle og naturvennlige friluftslivet får mindre plass, sier Askim.

14 000 dispensasjoner

I fjor ga kommunene i overkant av 14 000 nye dispensasjoner for kjøring i utmark, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. 95 prosent av søknadene ble innvilget. Fylkesmannen kan gå inn og oppheve kommunenes vedtak, og årlig mottar Miljødirektoratet 0-5 klager fra kommunene på slike opphevelser.

I fjor var det 73 513 snøskutere og 40 898 firhjulinger registrert her i landet.