I området mellom Sjøgangen og Nidelv bru vil det de nærmeste årene reise seg nybygg på mellom 80 000 og 90 000 m².

Det planlegges en fellesterminal for jernbane, buss og hurtigbåt, 500 boliger fordelt på 35 000 m², 6000 m² handel, 6000 m² kontorer og parkering for vel 500 biler og 1500 sykler.

Adresseavisen kan nå presentere de siste tegningene for området. Men når alt er ferdig utbygd, tør ingen spå. Mest trolig blir det en etappevis utbygging.

Styreleder for Trondheim Stasjonssenter, Jonn Per Tryggestad, sier forslaget til ny reguleringsplan som skal avløse planen fra 2008, vil bli oversendt Trondheim kommune i nær fremtid. Bygningsrådet kan behandle saken på vårparten. Deretter skal planen ut på høring før bystyret kan fatte sitt vedtak høsten 2017.

Begynner å haste

- Vi har bare tiden og veien å gå. Holdeplasser for den nye superbussen må stå klare til høsten 2019. Første prioritet har et terminalbygg for jernbane, buss og hurtigbåt, sier Tryggestad.

Han beskriver Trondheim Stasjonssenter som spennende og bra for byen. Her kan man utnytte en sentral og verdifull tomt. Trondheim mangler i dag et Trondheim S med felles funksjoner for både jernbane, buss og hurtigbåt.

Trondheim Stasjonssenter eies av Trondheim Bussterminal AS, som igjen eies av Sør-Trøndelag fylkeskommune med 40 prosent, ROM Eiendom med 40 prosent og Trondheim kommune med 20 prosent.

- Utviklingen av Trondheim Stasjonssenter skal i tillegg bidra til en god sentrumsutvikling. Hensikten er at flere kan bo og arbeide i sentrum og gi et supplerende tilbud av handel og tjenesteyting til Midtbyen, fremholder styrelederen.

Levende og urban

Arkitekt Leif Arne Skei i Arkiplan har vært hovedarkitekt for prosjektet. Han understreker at i planarbeidet har det vært et mål å utvikle eiendommen slik at det kan legges til rette for en bydel som er mer levende og mer urban enn i dag.

- Det gjøres gjennom en opprustet gate og publikumsrettede funksjoner langs sørfasaden på de nye byggene. Området langs Kanalen er attraktive for rekreasjon, og det skal legges til rette for at solveggen mot Kanalen kan brukes mer, sier Skei.

I planen legges det til rette for en høyere utnytting av eiendommen enn i gjeldende plan. Nå foreslås det at området kan romme 80 000–90 000 m² brutto, om lag 15 000 m² mer. Tryggestad sier at arealbruken er ikke endelig fastsatt. Men de ønsker seg et stort antall boliger, rundt 500 i ulik størrelse.

- På boligsiden vil vi knytte til oss én eller flere boligutviklere, som kan arbeide videre med planene, sier Tryggestad.

Kort gangavstand

Boligene ved jernbanestasjonen vil ha kort gangavstand til Midtbyen og til det nye friområdet på Brattøra. Det legges til rette for parkering under bebyggelsen og eventuelt under Gryta. Et offentlig parkeringsanlegg kan ha utgang ved Jernbanebrua og får dermed kort gangavstand til Midtbyen.

Ved å foreslå inntil åtte etasjer lengst nord og seks etasjer mot Gryta, blir de høyeste byggene på 28 meter. Det er 6,4 meter høyere bebyggelse enn gjeldende reguleringsplan tillater. Den høyeste bebyggelsen ligger nærmest jernbanesporene. Mot Gryta foreslås samme høyde som i gjeldende plan, bortsett fra at terminalbygget i vest foreslås som et høyere og mer markant bygg.

Noe av det første som må være på plass er parkeringskjelleren. Deretter har terminalbygget første prioritet. Bygget samler alle tilbud et moderne kollektivknutepunkt for buss, tog og båt bør ha. Det er også plass til reiselivsaktører. Over Sjøgangen-nivå kommer kontorer i tre og fire etasjer.

Over de fem første jernbanesporene vil det bli bygget et lokk. Boligene vil bli bygget oppå lokket fra fjerde etasje og opp til åttende. Bussterminalen skal bygges inne i bygget, under lokket i forlengelse av sporene.

Over bussterminalen planlegges sykkelparkering med plass til inntil 1500 sykler.

Skjermer boligdelen

- Vi ønsker et kvalitativt godt boligområde. Utfordringer blir støy, støv og sol. Boligene blir liggende tett på byens liv, samtidig skal leilighetene ligge skjermet. De vil få større gårdsrom sammenlignet med de fleste andre kvartaler i byen. Sjette etasje får takhager for alle beboere, forteller arkitekt Skei.

Han legger til at det blir fire kvartal med boliger. Mellom disse ligger et parkareal på lokket som i fremtiden kan få en direkte tverrforbindelse mot Rockheim. Det blir en åpning i boligdelen på samme bredde som Søndre gate.

Det blir flest kontorer mot Sjøgangen. Man ønsker å utnytte solforholdene mot Gryta og der legge handel og tjenesteyting. Forholdene skal legges best mulig til rette for de reisende. I forbindelse med skifte fra ett kollektivtilbud til et annet, kan folk gjøre raske innkjøp eller ta en kopp kaffe.

Vil koste 2 milliarder

Det skal også være lett å kunne bevege seg gjennom området, både til fots og på sykkel. Ved Gryta blir det holdeplasser for lokalbussene samt superbussen. Under lokket skal regionbussene ha sine holdeplasser.

De totale kostnader er beregnet til rundt to milliarder kroner. Prosjekteringen av terminalbygget fortsetter i 2017. Byggestart er avhengig av Nasjonal Transportplan (NTP) og Stortingets velsignelse.

Prosjektet skal styrke, ikke svekke Midtbyen som handelssentrum. Trondheim sentralstasjon skal være i full drift under hele anleggsperioden. Målet er å bygge opp under Brattøra som en moderne og attraktiv bydel, som henger sammen med Midtbyen og østre bydeler.

Torsdag kveld presenteres prosjektet på et åpent møte på Nova kurs- og konferansesenter.

Styrke kollektivtilbudet: Trondheim Stasjonssenter skal gi byen et nytt og attraktivt kollektivknutepunkt. En ny terminal skal samle jernbane, hurtigbåt og buss. Her sett fra Jernbanebrua. Foto: Illustrasjon: Arkiplan/Asplan Viak
Fri sikt: Det blir fire kvartal med boliger. Boligene skal skjermes mest mulig, men samtidig blir det tverrforbindelse til bl.a. Rockheim og frie siktlinjer. Foto: Illustrasjon: Arkiplan
Sjøgangen: Her vil de realisere Trondheim Stasjonssenter, f.v: prosjektsjef Dag Haugdal i ROM Eiendom, arkitekt Leif Arne Skei, styreleder i Trondheim Busstreminal Arnfinn Brechan og styreleder i Tondheim Stasjonssenter Jonn Per Tryggestad. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Lokk: Over de fem første sporene legges et lokk. Oppå lokket skal det bygges bl.a. boliger. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Brattøra: Arkitekt Leif Arne Skei, Arkiplan, orienterer om planene for Trondheim Stasjonssenter. Helt t.v. Dag Haugdal, prosjektsjef i ROM Eiendom, deretter Arnfinn Brechan, styreleder i Trondheim Bussterminal og styreleder for Trondheim Stasjonssenter Jonn Per Tryggestad. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
500 boliger: Arkitekt Leif Arne Skei, Arkiplan, har for Trondheim Stasjonssenter ønsket å skape attraktive byrom og legge til rette for byliv mellom bebyggelsen og Kanalen. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Bygger nytt: Dagens bussterminal vil bli erstattet av et nytt terminalbygg som skal samle både jernbane, buss og hurtigbåt. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Ny bydel: Mellom Sjøgangen og Nidelv bru skal det de nærmerste årene komme nye bygg på til sammen 80 000 - 90 000 kvm. Det blir som en komprimert bydel med mange ulike tilbud. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen