Men da den sto ferdig i 1943, ga denne brua en etterlengtet forbindelse over Nidelva.

Planen om ei veibru over elva her ble først lagt frem i 1933. I en tid med stor arbeidsledighet ble det som nødsarbeid da satt i gang graving av en veitrasé på østre side av brustedet. Fra før sto det solide brukar ute i den strie elvestrømmen, som et minne etter jernbanen som hadde krysset elva i stor høyde femti år tidligere.

Den gamle jernbanebrua var tatt i bruk i august 1863, ett år før den offisielle åpningen av Størenbanen, som gikk videre over Tempe og Elgeseter til sin endestasjon på Kalvskinnet. Som jernbanebro krysset Sluppen bro elva i svimlende 28 meters høyde. Brua hvilte på seks brukar av stein, og på dem var det reist tømmerstokker i tre høyder, og på dem igjen en horisontal trekonstruksjon som bar selve skinnegangen. Spennene var opptil 22 meter lange, og totalt målte brua 185 meter.

Jernbanebrua var i bruk i bare 20 år før jernbanen ble lagt vest for elva, til det nye stasjonsområdet på Brattøra. Den svære tømmerkonstruksjonen ble demontert, og brukarene ble liggende som øyer i elvestryket, også i mange år etter at planen om veibru ble lansert. Trondheim kommune så for seg en ny innfartsvei til byen om ei ny Sluppen bru ble bygd. Dessuten forelå det allerede i 30-årene planer om en vei utenfor byen, fra Sluppen mot Ranheim, som også var avhengig av denne brua. Men Sluppen var en del av Strinda kommune, og det tok tid før det ble bevilget nok penger til prosjektet. Først i 1942 kom det fortgang i saken, da det også ble skutt inn statlige midler til fullføringen.

Sluppen bru ble bygd som trebru og holdt lenge stand for den stadig økende trafikken i etterkrigsårene. Stadig mer av trafikken inn og ut av byen gikk etter hvert over elva her, selv om opparbeidelsen av Holtermanns veg først for alvor kom i gang tidlig på 1960-tallet. I 1976 - etter åpningen av Kroppanbrua - ble Sluppen bru forsterket med kraftige stålbjelker, samtidig med den nevnte utvidelsen på nordsiden for gående og syklende. I etterkant av dette arbeidet ble krysset Sluppen bru/Osloveien lysregulert.

Her kan du se flere eksempler på hvordan Trondheim har forandret seg.