For to år siden konstaterte Fylkesmannen at felleslegevakten for Klæbu, Malvik, Melhus, Midtre Gauldal og Trondheim ikke ble drevet forsvarlig på en rekke områder.

I juli har Trondheim kommune rapportert tilbake til Fylkesmannen om hvordan det nå går. Pilene peker riktig vei, men fortsatt klarer ikke Trondheim å innfri de nye kravene i akuttmedisinforskriften som blant annet sier at 80 prosent av telefonene skal besvares innen to minutter.

Den mest kritiske faktoren er bemanning.

- Søker seg bort

Siden november 2015 er det ansatt 13 nye sykepleiere på legevakten. Vaktsentralen, de som sitter og tar imot telefoner, er det vanskeligste stedet å bemanne. Per i dag er fem operatørplasser tilgjengelig, som det heter i svaret til Fylkesmannen. «Det er fortsatt en utfordring å sikre nok personal med godkjent kompetanse til å bekle disse plassene», heter det.

Det er tilsatt en ekstra mellomvakt som jobber fra 10 til 18 i helgene for å øke kapasiteten. Denne vakta klarer man ikke å fylle med folk «grunnet fortsatt mangel på ansatte med tilstrekkelig kompetanse til å betjene legevakttelefonen», skriver Trondheim kommune til Fylkesmannen.

Problemet er at de nyansatte ikke har fått den riktige opplæringen ennå. Samtidig er det slik at «flere ansatte opplever at det blir for mye vaktsentralarbeid og søker seg bort, noe som forsinker effekten av tiltakene». De som har kompetanse til å ta imot telefoner, opplever dermed et økt press for å dekke behovet. Dette har blant annet gitt økt sykefravær.

- For å støtte opp under de som har denne krevende jobben har vi satt inn en rekke tiltak, forteller rådgiver i Trondheim kommune, Klara Borgen.

Økte lønna

Borgen forteller at det er ansatt fagutviklingssykepleiere i vaktsentralen som kan gi faglig veiledning for operatørene. Legevakten slipper fra høsten av å håndtere de telefonene som omhandler psykiatri, fordi disse telefonene settes videre til psykiatrisk sykepleier. Dataverktøyene forbedres og samordnes. Og: Operatørene har fått et lønnstillegg som kompensasjon for å ta telefonvakter.

- Vi opplever at det blant operatørene ble tatt veldig godt imot med et ekstra tilskudd for den krevende jobben de gjør. Men aller viktigst for de ansatte tror jeg det har vært at de er blitt hørt på hvor belastende jobben er. Avgjørende for dem er det at vi tilrettelegger slik at hver enkelt får en mindre vaktbelastning. Men det er en kjempeutfordring å gi nok dagarbeid for våre ansatte når behovet er fra klokken 16 til neste morgen. Dette blir enklere når vi flytter inn i ny helsevakt på Øya, hvor det også vil være et fastlegekontor og vi får nye velferdsteknologitjenester, sier hun.

60 prosent innen fristen

Borgen er likevel svært optimistisk når det gjelder utviklingen framover.

- Legevakten har byttet leder hvert år, det har ført til at det systematiske forbedringsarbeidet ikke har fungert. Nå har vi fått på plass en dyktig leder (Gustav Østerberg Øverli) som steg for steg foretar gradvise forbedringer.

Når det gjelder hvor lang tid det tar å få svar på telefonen, viser den foreløpig begrensede statistikken, at det går riktig vei.

- Vi er ikke helt der ennå at vi svarer 80 prosent av telefonene innen to minutter. I april 2016 var det 60 prosent som fikk svar innen to minutter, opplyser Borgen.

Ring helst

Legevakten er nå bemannet med to sykepleiere i ytre ekspedisjon i perioder med økt forventet press. Det gjør at det går kortere tid før folk får registrert seg. Befolkningen har også fått med seg at det nå er mulig å ringe og få tildelt oppmøtetidspunkt. Fortsatt er det mulig å møte direkte på legevakten og trekke kølapp der.

Legevakttjenesten blir mer kostbar av de nye tiltakene. Ifølge Borgen er det lagt inn syv ekstra millioner i budsjettet.

Hun tror også at når legevakten flytter inn i det nye helsevakthuset på Øya høsten 2018, vil det gjøre det svært mye enklere å gi de ansatte et godt arbeidsmiljø.

Kommunaldirektør for helse i Trondheim, Helge Garåsen, uttrykker tilfredshet med utviklingen.

- Flere får råd og veledning kun per telefon – noe som var et mål – og ventetida går stadig nedover. Det har heller ikke vært problemer med å rekruttere nye sykepleiere. Å gjøre noe med vaktbelastningen når legevaktens funksjon er å ha oppe helg og natt, er ikke så lett.

I pressperioder er det nå to som betjener ytre ekspedisjon, mot kun én tidligere. Fortsatt mangler det fem stykker til å fylle opp turnus. Foto: Jens Søraa